Kampaň „zachraňuje“ oblečení z pouště Atacama

V poušti Atacama se nachází největší skládka oblečení na světě. Kampaň se však snaží tento problém ukončit tím, že oblečení rozdává spotřebitelům za nulovou cenu, zaplatí pouze za dopravu.

Do pouště Atacama v Chile se každoročně dostane přibližně 40 000 tun tzv. fast fashion oblečení, jedná se většinou o módní značky ze Spojených států a Evropy. Proti tomuto plýtvání vznikla iniciativa Atacama RE-commerce, která nabízí vyřazenému oblečení nový život. Cílem projektu je zachránit oděvy opuštěné v poušti, které po vytřídění, vyčištění a renovaci najdou cestu zpět do šatníků. Oblečení je k dispozici na e-shopu, kde nejsou uvedeny ceny – jedinou platbou, kterou zákazník provede, je doprava, tedy symbolický poplatek za vyzvednutí oblečení z pouště, informuje Deutsche Welle.

Tato iniciativa je společnou akcí několika společností a organizací, včetně chilské neziskové organizace Desierto Vestido, která se věnuje vzdělávání, zvyšování povědomí a propagaci oběhového hospodářství v textilním průmyslu. „Na tomto území jsme působili již před pěti lety, a přestože zde existovala skupina sousedů, kteří na problém upozorňovali, nedošlo k žádné odezvě,“ řekla DW JeanKarla Zambrana Avilésová, jedna ze spoluzakladatelů organizace. „Existovala také soukromá společnost, která se snažila o problém postarat, ale odpadu bylo více, než dokázala zvládnout,“ lituje.

Přesto se práce na zviditelnění problému setkala s ohlasem v médiích, což napomáhá tomu, aby se o situaci vědělo a překračovala hranice. „Když jsme viděli záběry toho moře vyhozeného oblečení, pochopili jsme, že nejde jen o ekologický problém, ale o extrémní symbol krize rychlé módy,“ vysvětlil DW Pedro Maneschy, kreativní ředitel brazilské komunikační agentury Artplan, která kampaň vytvořila.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.