Po dokončení bude Brennerský úpatní tunel jedním z nejdelších železničních tunelů na světě: spojí rakouský Innsbruck s italskou Fortezzou a zkrátí dobu jízdy po železnici o přibližně 60 % – na pouhou půlhodinu.
Od ruské útočné války proti Ukrajině v únoru 2022 nabývá rychlý přesun vojenské techniky po Evropě na významu. Hory, v tomto případě Alpy, jsou však překážkou vojenské mobility. Právě tuto překážku chce překonat Brennerský tunel.
„Brennerský tunel je významným krokem vpřed pro konektivitu a odolnost Evropy. Zvýšením kapacity a rychlosti železnice, harmonizací přeshraničních norem a přesunem dopravy ze silnic na železnici zrychlí a zefektivní civilní a vojenskou dopravu na našem kontinentu,“ uvedl v písemném prohlášení pro Euractiv komisař EU pro dopravu Apostolos Tzitzikostas.
Ve čtvrtek 18. září bylo oznámeno proražení průzkumného tunelu – a tím i souvislé spojení mezi Rakouskem a Itálií pod Alpami.
Tunel jako součást skandinávsko-středomořského koridoru TEN-T nahradí stávající železniční trať v přetíženém Brennerském průsmyku.
Rychlejší, elektrifikovaná a standardizovaná železnice umožní v budoucnu provozovat delší a těžší vlaky, což je pro vojenskou logistiku v případě krize jednoznačná výhoda.
Celý článek najdete zde.
Ilustrační foto: Maria Angela 93, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons
