Špinavé britské tajemství: Indie se dusí smradem z pálených pneumatik

Británie vyváží stovky tun ojetých pneumatik do Indie, kde se z nich ne vždy podle předpisů vyrábějí průmyslová paliva. Britská vláda už dávno ignoruje vlastní ekologické předpisy, co bude dělat po Brexitu?

To, co vidíme a můžeme si na to sáhnout, píše George Monbiot pro Guardian, to není celá ekonomika, je to jen její drobný fragment, který vidět smíme: zboží a služby, které si kupujeme. To ostatní – doly, plantáže, továrny a skládky – je mimo naše zraky. Nevnímáme to. Vzhledem k rozsahu globální těžby a likvidace odpadů je to pozoruhodný mentální výkon.

Nedávná vlna zděšení nad kytovcem plným igelitu byla připomínkou fungování našeho hmotného světa. Nijak ale neovlivnila vládní politiku. Když před rokem přestala Čína kupovat naše plasty, mohli jsme doufat, že vláda začne masivně investovat do snížení odpadu a domácí recyklace. Místo toho našla pro naše odpadky nový odbyt v Malajsii, Thajsku a Vietnamu, zemích, z nichž žádná nemá adekvátní možnosti jejich recyklace, takže odpad končí v jejich mořích. Vznikl pro to nový termín – odpadový kolonialismus.

S plasty je to špatné, ale dějí se i horší věci. Británie měsíčně vyváží stovky tun ojetých pneumatik do Indie, kde se z nich pyrolýzou vyrábějí průmyslová paliva. Některé z těchto “spaloven” dodržují předpisy, stovky jiných ale do ovzduší chrlí karcinogenní jedy. Jejich pece obsluhují lidé bez jakýchkoliv ochranných pomůcek, dodává autor.

Indie trpí jednou z nejhorších krizí znečištění prostředí na světě, která masově způsobuje těžká onemocnění a předčasná úmrtí. Britská vláda buď ví, jak se pneumatiky z Británie v Indii zpracovávají, nebo si to nezjistila, každopádně obchází vlastní pravidla.

Na rozdíl od plastů, píše Monbiot, jsme v Británii měli trh schopný vyřazené pneumatiky zpracovávat. Lisovaly se do bloků, které se používaly třeba jako vlnolamy, silniční základy a drenážní lůžka. Sice to nebyl ideální způsob recyklace, ale ten nový je mnohem horší. Britští zpracovatelé skončili nebo kolabují, protože indické společnosti platí za surovinu mnohem víc, takže stavitelé silnic dnes přecházejí na kámen, který je ale mnohem dražší.

Vládní nařízení je jasné. Vývozce musí prokázat, že zpracovatel dodržuje normy ochrany zdraví a životního prostředí na úrovni EU. Přesto, když jeden z vývozců testoval vládní nařízení podáním žádosti o prodej pneumatik předpisům nevyhovující indické firmě, byl mu téměř automaticky povolen.

Vláda totiž podmínky zpracování pneumatik kontroluje pouhým dotazem u indické vlády. Pokud chcete v Británii obchodovat s použitými pneumatikami, vyplníte formulář U2 pro ekologickou výjimku na lisování bloků a pak můžete pneu klidně vyvézt do Indie jako zelený odpad.

Monbiot se v této věci dotazoval vlády i poslanců, nedostal však ani jednu odpověď. Zdá se, že politici se nijak nezajímají, jsou-li jejich předpisy dodržovány.

Každé dítě se učí základní ekologický princip: ukliď si svůj nepořádek, končí Monbiot, ale naše vláda, ačkoliv se ještě musí řídit předpisy EU, se zdá být šťastná, když ho může hodit na jiné. Představte si, jak by to mohlo vypadat, až opustíme EU.

Články zveřejněné v sekci Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.