Jan Schneider představuje ve svém pravidelném jazzovém průvodci další tři skladby, které překvapí svojí různorodostí.
Že Dizzy Gillespie je miláček, to už víme. Zde zpívá Gee Baby ain’t i good to you, ale proč na to upozorňuji? Kvůli tomu fantastickému klarinetu, který hraje Sayyd Abdul Al Khabyyr! (A na buben hraje Nasyr Al Khabyyr.) Písnička je rozhodně o vánocích, a nikomu to nejen nevadí, ale všichni ji nádherně a oduševněle vyšperkovali. Tolik dnes o islámu a jazzu. Nota bene, nahrávka je z Kuby z roku 1988, aby bylo všeobecné divení ještě větší!
Ovšem toto je fór! Snare drum battle (Banished Beyond vs Mike McIntosh). Neměl jsem sebemenší tuchy o světovém mistrovství perkusionistů, ale tato nahrávka (byť s určitým zvukovým výpadkem) mě nadchla. Nejen technikou, ale především kreativitou, vtipem a všeobecnou náladou. Takové bitvy bych si nechal líbit, takové bitvy bych nechal rozhodovat o osudu světa, protože by to v žádném případě nemohlo dopadnout špatně. Jak říkal Amos Oz, neznám fanatika, který by měl smysl pro humor. Jinými slovy, humor je důkladnější prověrka, než polygraf. A tady je těch úžasných hudebních fórků opravdu požehnaně.
A na závěr zase lahůdka „trochu odjinud“. Maurice El Medioni, zvaný prý „alžírský Count Basie“, byl integrálním židovským elementem v muslimském světě, a jeho Ahla Sahla se stala hitem, bez ohledu na jazyk či náboženství. Pěkně zatancoval, ve svých 85 letech. Achjo, ta svěžest a ty mladý holky, jak si nevzpomenout na špióna Miroslava Polreicha, který ale už přešel do jakéhosi „undercover modu“ …