Jak přimět lidi kývat

Na neobvyklý počin České televize upozorňuje Milan Daniel.

Česká televize odvysílala dne 12. ledna pozoruhodný dokument, který se na pozadí života jednoho z nejvýznamnějších teoretiků propagandy Edwarda Bernayse zabývá technologií výroby souhlasu. V roce 2001 jej časopis Life označil za jednu ze 100 nejvlivnějších amerických osobností dvacátého století.

Bernays, svými kampaněmi zásadně ovlivnil změny chování americké veřejnosti nejen v komerčních záležitostech, ale např. dříve nepopulární souhlas se vstupem Spojených států do 1. i 2. světové války, či její postoj k USA organizovanému puči ve prospěch United Fruits proti levicovému prezidentovi v Guatemale.

Dokument na řadě příkladů rozkrývá, jaké metody používal Bernays – a používají jeho pokračovatelé – k tomu, aby obrátily veřejné mínění ve prospěch toho,  kdo si takovou zakázku zadá a kdo na ni má peníze.

Byl by ještě mnohem zajímavější, kdyby se jeho časová osa nezastavila pár let po válce, ale pokračovala érou využití televize a nejnověji i moderních prostředků komunikace a zejména sociálních sítí. Česká televize by na to konto mohla vyrobit pokračování, třeba pod názvem „Hloupne celá země“. Ale kdo by hryzal ruku, která ho krmí, že?

  • Na pozoruhodný dokument jsme naše čtenáře upozornili před časem zde.
  • K tématu propagandy jsme také vydali další články: zdezde
Ilustrační foto: Autor – TV Arte

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.