Problémy s registrací letadel mohou snížit osobní leteckou dopravu mezi Ruskem a Čínou

Před pandemií patřila Čína k 10 top destinacím pro cestující z Ruska. Sankce poptávku po cestách do Číny ještě zvýšily, ale také zkomplikovaly.

Osobní letecká doprava mezi Ruskem a Čínou se může snížit o 60-70 % ve srovnání s obdobím před pandemií, informovaly ruské internetové noviny RBK.

Důvodem mohou být podle ruského ministerstva dopravy problémy s registrací ruských letadel a riziko jejich zadržení. Peking nedává žádné záruky, že nezadrží letadla na žádost třetích zemí (kvůli západním sankcím), a také zakazuje lety do Číny letadlům s dvojí registrací (současně v Rusku a na Bermudách nebo v Irsku).

Pokud riziko zadržování letadel ruských leteckých společností v Číně na žádost zahraničních leasingových společností zůstane v platnosti a zrušení registrace letadel na Bermudách a v Irsku v nejbližších měsících neskončí, podíl dopravců z Ruska na uspokojování rostoucí poptávky po letech do Číny se ve srovnání se společnostmi z této země pravděpodobně sníží, domnívají se odborníci.

Společnost Opora Rossii navrhuje odklonit se od pravidla parity v letech mezi Ruskem a Čínou a „vyzvat čínské letecké společnosti k vyšší aktivitě“. Sdružení ruských leteckých společností takový návrh oprávněně nepodporuje a vkládá naděje do jednání mezi Ruskem a Čínou na úrovni ministerstev zahraničí a leteckých úřadů.

S dostupností cenově přijatelných leteckých služeb, včetně těch z ruských regionů, by počet cestujících mezi zeměmi mohl dosáhnout 5 milionů, uvedl pro RBK Gleb Kinder, viceprezident společnosti Opora Rossii. V současné době se však do Číny létá především z Moskvy a několika měst na Dálném východě a Sibiři, což je podle Kindera „velmi málo“.

Už v roce 2019 přepravily ruské letecké společnosti na letech mezi Čínou a Ruskem téměř 3 miliony osob. Čína patřila mezi 10 nejpopulárnějších destinací pro cesty z Ruska, je důležitá pro ruský byznys i turisty.

Kinder řekl, že po uvalení mezinárodních sankcí na Rusko kvůli speciální vojenské operaci na Ukrajině „již nejsou evropští partneři spolehliví“ pro úkoly modernizace ruských podniků v oblasti dodávek zařízení a komponentů: „Proto je pro nás velmi důležité mít rychlou a pohodlnou logistickou cestu do Číny. Stejně tak čínští partneři chtějí přijet do Ruska a v Moskvě vídáme obchodní delegace čínských firem, které přiletí, jakmile se objeví (nové) možnosti letů mezi našimi zeměmi.“

V případě, že bude riziko zabavování ruských letadel pokračovat a proběhne ukončení registrace na Bermudách a v Irsku, podíl dopravců z Ruska na uspokojování rostoucí poptávky po letech do Číny se ve srovnání s čínskými společnostmi pravděpodobně sníží.

Čínské letecké společnosti mohou požadovat charterové lety nad rámec parity pravidelných frekvencí. Tato otázka je potom záležitostí jednání mezi úřady a lobbování.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.