Stovky tun odpadu z Říma putují přes Alpy

Stovky tun domovního odpadu z Říma budou nyní každý týden překračovat Gotthard na cestě do severní Evropy.

V Římě je krize s odpadky chronická: ulice hlavního města jsou zavaleny horami zapáchajícího odpadu.

Důvodem jsou politické tahanice, které blokují projekt výstavby spalovny v regionu Lazio s téměř 6 miliony obyvatel. V důsledku toho musí být více než 80 % z 860 000 tun odpadu ročně vyvezeno, upozornil portál Swiss Info.

Jak potvrdily římské úřady, dohoda mezi obcí a nizozemskou spalovnou Amsterdam Waste Energy Company (AEB) umožnila od 1. dubna odvážet do Nizozemska přes Alpy 900 tun odpadu týdně, tedy téměř 47 000 tun ročně. Cesta přes Evropu dlouhá 1600 kilometrů je pro nizozemskou společnost, která za týden obdrží 180 000 eur, výhodnou zakázkou, nikoli však pro Švýcarsko.

Hlavním důvodem je, že vlaky budou Švýcarskem projíždět po železnici AlpTransit, která vede řadou tunelů přes Alpy a kterou švýcarská vláda vymyslela s cílem přesunout velkou část nákladní a osobní dopravy z dálnic na vlaky, a to z ekologických i bezpečnostních důvodů. Jedná se o velmi nákladnou infrastrukturu, která je financována z veřejných prostředků a na níž se pracuje již dlouhou dobu: vzhledem k tomu, že prostor ve vlacích je omezený a že práce stále stojí společnost peníze, někteří lidé se domnívají, že není vhodné ji využívat pro dopravu těžkých nákladů kvůli problémům, které se Švýcarska netýkají, uvedl italský web Il Post.

Jako první se ozval Bruno Storni, člen švýcarské Národní rady, dolní komory parlamentu, který označil myšlenku vozit římský odpad přes Švýcarsko, přinejmenším za současných nákladů, za „šílenství“. „Využít švýcarské dotace a investice, abychom pak nemuseli budovat systémy likvidace v Itálii… Proto jsme AlpTransit nedělali,“ řekl švýcarskému rozhlasu a televizi inženýr a dopravní expert.

Kromě základních investic zůstává nákladní doprava z velké části financována daňovými poplatníky, a to celkem 70 milionů švýcarských franků ročně až do roku 2030. Italský odpad z domácností proto z těchto dotací těží nepřímo.

Dalším negativním efektem je, že rozšíření modální dopravy, tj. vlakových tras vyhrazených pro zboží, blokuje rozvoj železnice pro cestující.

Psali jsme:

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.