Německý ministr dopravy označil navrhovaná emisní pravidla Euro 7 za „fatální chybu“

Německá vládní koalice nesouhlasí s návrhem Evropské komise na zpřísnění emisních limitů pro vozidla pomocí tzv. nařízení Euro 7.

Zelená ministryně životního prostředí Steffi Lemkeová vyzvala k rychlému přijetí nových pravidel, která mají od roku 2025 omezit emise škodlivin včetně oxidů dusíku z osobních automobilů a dodávek, ale ministr dopravy Volker Wissing – z proobchodně orientovaných Svobodných demokratů – řekl televizní stanici ntv, že plány odmítá, protože jsou pro automobilový průmysl a jeho zákazníky příliš drahé. „Je to regulace, která zpomaluje ochranu klimatu a zdražuje mobilitu,“ řekl Wissing. „Pokud bude automobilový průmysl nucen investovat nemalé částky do spalovacích motorů, budou tyto peníze chybět na elektromobilitu a další možnosti klimaticky neutrální mobility. Proto si mnozí ministři dopravy v Evropě myslí, že toto nařízení je osudovou chybou. Já si to myslím také.“ Podle Wissinga přinese norma Euro 7 jen malý přínos pro ochranu životního prostředí a zdraví. „Pokud tak velká investice, jako je Euro 7, přináší tak malý přínos, je zřejmé, že bychom od ní měli upustit. Proto ji odmítám.“

Návrh Evropské komise, který musí ještě schválit státy EU a europarlament, ale naráží na silný odpor. Minulý měsíc osm členských států EU vyzvalo ke zrušení plánů. Francie, Itálie, Česká republika, Bulharsko, Maďarsko, Polsko, Rumunsko a Slovensko ve společném dokumentu argumentovaly, že přísnější limity znečištění by mohly odklonit klíčové investice potřebné k dosažení cíle EU, kterým je faktický zákaz nových vozidel se spalovacími motory po roce 2035. Pokud se německá vláda složená ze sociálních demokratů (SPD), Zelených a FDP nedokáže shodnout na společném postoji, bude se Německo pravděpodobně muset zdržet hlasování členských států o Euro 7.

Návrh EU se již dříve v tomto roce dostal pod palbu kritiky ze strany Wissinga, automobilového průmyslu v zemi a premiérů tří nejdůležitějších německých spolkových zemí, v nichž se vyrábí automobily. Wissingovo veto na poslední chvíli si rovněž vynutilo odklad dříve dohodnutého faktického zákazu nových automobilů se spalovacími motory v EU od roku 2035, když trval na povolenkách pro tzv. e-paliva.

 

Zdroj: Sören Amelang, „German transport minister says proposed Euro 7 car emission rules “fatal mistake” (Clean Energy Wire, 12.06.2023)

Licence: Creative Commons Attribution 4.0 International Licence (CC BY 4.0)

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.