Čína je lídrem v elektromobilitě

Čína v období 2012 až 2022 zvýšila své roční prodeje o 44 000 procent.

Během posledních deseti let se Čína stala světovým lídrem v oblasti bateriových elektromobilů (BEV) a zvýšila roční prodeje plně elektrických vozů ze zhruba 10 000 v roce 2012 na 4,4 milionu v roce 2022. Jak ukazuje graf níže založený na údajích z Global EV Data Explorer spravovaného Mezinárodní energetickou agenturou, tři z pěti zemí s největším počtem prodaných BEV v loňském roce patří do první pětky od doby, kdy se e-mobilita změnila z marketingového hesla na hmatatelnou snahu o snížení produkce CO2 v dopravě, upozorňuje web Statista.

Kromě Číny, která se z třetího místa v prodeji BEV v roce 2012 dostala na první místo v roce 2017, jsou v čele elektrifikace svých vozových parků také Spojené státy a Francie. Od roku 2017 se v této oblasti stalo vážným soupeřem také Německo, které v roce 2022 zaregistruje přibližně půl milionu nových plně elektrických automobilů. Co se týče růstu, opět nemůže být překonána Čína, která od roku 2012 do roku 2022 zvýšila své roční prodeje o 44 000 procent.

Tato snaha o elektromobilitu se shoduje s úsilím ČLR v oblasti energetiky. Očekává se, že země dosáhne svých cílů v oblasti výroby energie prostřednictvím větrné a solární energie o pět let dříve, než bylo plánováno, a podle zpráv médií bude do roku 2025 vyrábět 1 200 gigawattů prostřednictvím uvedených obnovitelných zdrojů. Obnovitelné zdroje energie budou v roce 2022 tvořit 45 % celkové energetické kapacity Číny, přičemž v roce 2011 to bylo 26 %.

V případě tak populárního tématu, jako je e-mobilita, však pomáhá uvést čísla na pravou míru. V loňském roce se v Číně prodalo celkem 23,6 milionu osobních automobilů, což znamená, že jen asi 19 % nových automobilů tvořily vozy BEV. Druhý největší trh s BEV je na tom však mnohem hůře. V USA se prodalo 13,8 milionu lehkých vozidel, mezi něž patří i nejoblíbenější segment amerických kupců osobních automobilů, lehké nákladní vozy, z nichž 800 000, tedy zhruba 6 %, tvořily BEV. Německo, Velká Británie a Francie naopak Číně šlapou na paty s podílem BEV na trhu prodaných nových vozů v rozmezí 13 až 18 %.

Země s největším ročním prodejem bateriových elektromobilů. Zdroj: Statista.

Psali jsme:

Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.