Brusel vs Peking: začne obchodní válka?

Evropská komise uplynulou středu oznámila zahájení nového antisubvenčního vyšetřování čínských elektromobilů. Ve vztazích EU – Čína tento krok vyvolává napětí.

Evropská unie zahájila kroky, které by mohly přivést některé z nejznámějších průmyslových subjektů – od Airbusu SE po výrobce kosmetiky a vína na cestu obchodní války s Čínou. Poté, co Evropská komise ve středu oznámila zahájení antisubvenčního vyšetřování čínských elektromobilů, které by mohlo vést k uvalení cel na dovoz elektromobilů vyrobených v Číně, se tedy evropské podniky snaží vyhodnotit, jak budou vystaveny potenciální celní zátěži mezi dvěma největšími světovými ekonomikami. Napětí mezi Evropou a Čínou panuje již několik let, a to poté, co v důsledku obvinění EU z nucené práce v Sin-ťiangu ztroskotala dvoustranná investiční dohoda Evropy s Čínou. Vyhlídka na uvalení evropských cel na čínské elektromobily v hodnotě 7,2 miliardy dolarů by se nyní mohla brzy přenést do obchodní války mezi Bruselem a Pekingem. Pokud vyšetřování EU vyústí v nová cla na čínské elektromobily, bude to mít daleko větší dopad než jakákoli předchozí protisubvenční opatření bloku vůči čínskému dovozu. Vláda prezidenta Si Ťin-pchinga projevila odhodlání reagovat na sankční obchodní opatření – jako jsou cla bývalého amerického prezidenta Donalda Trumpa – vlastními recipročními omezeními. Nejsilnějším nástrojem, který může Peking použít, je omezení přístupu na svůj obrovský domácí trh. „Reakcí Číny může být oficiální odveta nebo jen ztížení života evropských firem s významnou přítomností v Číně,” uvedl odborník na obchod Sam Lowe, partner poradenské společnosti Flint Global v Londýně.

Francouzský ministr financí Bruno Le Maire v pátečním rozhovoru pro televizi Bloomberg naznačil, že nastala nová éra, kdy “EU začíná myslet na svůj vlastní zájem”. “Musíme zajistit, aby obchod probíhal na základě spravedlivých pravidel,” tvrdí Le Maire. “Nejsme tu proto, abychom vyvolali nějakou obchodní válku, jsme tu jen proto, abychom zajistili, že všichni partneři budou uplatňovat spravedlivá pravidla.” „Klíčovým bodem je otázka spravedlnosti, s jakou je výrobek prodáván na evropském trhu,” domnívá se Hiddo Houben, zástupce vedoucího mise EU při WTO. “Pokud šetření zjistí, že došlo k subvencím, pak podle pravidel WTO můžete v jistém smyslu výši subvence vyrovnat.” Bývalá komisařka EU pro obchod Cecilia Malmstromová pak uvedla, že vyšetřováním čínských dotací chce Brusel “vyslat silný signál”. S přílivem čínského dovozu – na rozdíl od USA, kde platí 27,5% cla, podle ní “panuje strach z konkurence”. Znepokojení může být oprávněné. V automobilovém průmyslu je totiž přímo či nepřímo zaměstnáno téměř 14 milionů lidí, tj. 6,1 % pracovní síly v EU. Potenciální dopad na vývozce je rovněž obrovský. Podle údajů platformy Trade Data Monitor se sídlem v Ženevě, která shromažďuje oficiální údaje, dodala EU v loňském roce do Číny zboží v hodnotě 240 miliard dolarů, což z ní činí třetí největší evropský zahraniční trh po USA a Spojeném království. EU mezitím bagatelizovala možnost tvrdé čínské reakce na šetření bloku týkající se dotací na elektromobily. “Neexistuje žádný konkrétní důvod k odvetným opatřením,” řekl v pátek novinářům Paolo Gentiloni, šéf hospodářství EU. “Ale odvetná opatření jsou v takovýchto případech vždy možná.” Místopředseda Evropské komise Valdis Dombrovskis k problematice uvedl, že o celé věci bude jednat s čínskými představiteli během návštěvy Číny na vysoké úrovni, která se uskuteční příští týden.

Psali jsme:

Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.