Turecko zpřísňuje pravidla pro dovoz elektromobilů, aby zbrzdilo čínské značky

Elektrická vozidla jsou v Turecku stále populárnější, přispívá k tomu cenová dostupnost čínských značek.

Podle nařízení ministerstva obchodu musejí mít společnosti dovážející elektromobily do Turecka nejméně 140 autorizovaných servisů rovnoměrně rozmístěných po celé zemi a pro každou značku musejí otevřít call centrum.

Mnozí se domnívají, že tento přísný požadavek je zaměřen proti čínským automobilům. Na dovoz z EU a zemí, které mají s Tureckem uzavřenou dohodu o volném obchodu, se totiž nařízení nevztahuje. Dovozci mají na splnění požadavků čas pouze do konce měsíce, což je pro mnohé téměř nesplnitelný úkol.

Čína je pro Turecko největším dovozcem, od listopadu zvýšilo zboží z Číny obchodní deficit země na téměř 100 miliard dolarů. Největší podíl na něm má právě dovoz osobních automobilů. Turecko je přitom šestým největším trhem s automobily v Evropě.

Elektrická vozidla jsou v Turecku stále populárnější, a to díky relativní cenové dostupnosti čínských značek. Kromě toho jsou ale populární i elektromobily turecké výroby Togg, boduje také společnost Tesla. Prodej elektromobilů v Turecku za letošní rok vzrostl desetinásobně a činí 7,1 % všech prodejů.

Podle prodejců je samotné nařízení správné, protože jeho smyslem je chránit zákazníky. Nicméně zároveň hrozí, že kvůli zákonům o hospodářské soutěži a nutnosti volit férový přístup k dealerům bude „vanička vylita i s dítětem“, řekl Kagan Dagtekin, generální ředitel společnosti Dogan Trend Otomotiv, která na tureckém trhu distribuuje čínskou značku MG.

Panují obavy, že pokud by Turecko nařízení realizovalo, dovoz čínských elektromobilů může na hranicích čekat i několik měsíců.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.