Digitální strategie a umělá inteligence dávají čínským vydavatelům náskok před jejich pomaleji se přizpůsobujícími západními konkurenty.
Pokud se současné trendy udrží, Čína se v příštím desetiletí stane nejvlivnější silou v celosvětovém vydavatelství. Její vzestup je podpořen domácím růstem, cílenou strategií expanze, rychlým pokrokem v oblasti vědeckého publikování a včasným přijetím digitálních technologií.
Čínský knižní vydavatelský trh je již nyní jedním z největších na světě. Stovky milionů aktivních čtenářů spolu s rostoucími disponibilními příjmy zvyšují poptávku po tištěných i digitálních formátech, píše Zulkifli Musa pro Asia Times.
Platformy, jako jsou Dangdang a JD Books, nadále rozšiřují své katalogy, zatímco audioknihy a mobilní aplikace pro čtení získávají masivní oblibu. Skutečnost, že vedle digitálního čtení stále prosperují i fyzická knihkupectví, ukazuje, jak širokým a rozmanitým se trh stal.
Při tak velké aktivitě spotřebitelů mají čínští vydavatelé finanční prostor pro experimentování s formáty, marketingovými strategiemi a novými distribučními kanály.
Čínští vydavatelé se rychle přizpůsobují digitálnímu věku, přičemž hlavními prodejními kanály se stávají platformy pro elektronické obchodování s krátkými videi, jako je Douyin, ekvivalent TikToku na pevnině. Toto rychlé přijetí nových maloobchodních modelů dává čínským vydavatelům agilitu, která předstihuje jejich západní protějšky a umožňuje jim okamžitě oslovit rozsáhlé, digitálně nativní publikum.
Se zvyšující se kvalitou čínské literatury a literatury faktu bude na mezinárodním trhu neustále přibývat překladových děl, čímž se bude posouvat globální kulturní zaměření na mainstreamovou četbu. A s tím, jak se umělá inteligence stává stále více ústředním prvkem vydavatelské činnosti, se náskok Číny pravděpodobně ještě zvýší.
Další významný posun se odehrává v čínském akademickém sektoru: obrovské investice do výzkumu a vývoje již Čínu etablovaly jako vědeckou a technologickou velmoc. Čína tak předstihla USA v počtu vysoce citovaných akademických prací na celém světě.
Více se dozvíte zde.
Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.
