Evropská komise ustupuje automobilovému průmyslu ve sporu o emisní normy a chce i po roce 2035 povolit nové spalovací motory.
Podle dosavadních plánů by nové automobily v EU od roku 2035 neměly při provozu vypouštět žádné emise oxidu uhličitého škodlivé pro klima. Na tom se zástupci členských států EU a Evropského parlamentu dohodli v roce 2022. Od tohoto požadavku se nyní má upustit a mají být možné výjimky, informuje ZDF Heute.
Podle návrhu Evropské komise by se od roku 2035 měly emise CO2 z automobilového parku snížit o 90 %, nikoli úplně odstranit. Pro výrobce však možnost ponechat spalovací motory přináší dodatečné náklady. Tyto emise budou muset vyrovnávat – například využíváním zelené oceli vyráběné v EU nebo přidáváním paliv s neutrální bilancí CO2 na čerpacích stanicích.
Jakmile Komise představí své návrhy, slovo přebírá Evropský parlament spolu s členskými státy EU. Tyto orgány návrhy posoudí a mají možnost je upravit. Mohou je tedy buď zmírnit, nebo naopak zpřísnit. Konečné schválení vyžaduje dostatečnou většinu v obou institucích. Není však zatím zřejmé, jak dlouho celý proces potrvá.
