Vláda chce takovým krokem stabilizovat ceny a poskytnout domácímu trhu zboží, po kterém je poptávka v kontextu vnějších omezení.
Ruská vláda povolila tzv. paralelní dovozy náhradních dílů pro automobily. Tento krok by měl umožnit servis vozidel v Rusku dovozem poptávaných zahraničních autodílů bez souhlasu držitelů práv. Seznam zboží, které bude režimu paralelního dovozu podléhat, má připravit ruské ministerstvo průmyslu a obchodu.
Takto dovozené zboží bude podléhat všem potřebným celním a kontrolním postupům, a výrobky budou podléhat garantovanému servisu, ujistila vláda. „V podmínkách vnějších omezení pomůže rozhodnutí poskytnout domácímu trhu zboží, po kterém je poptávka, a stabilizuje pro ně ceny“, píše se ve vládním vyjádření.
Zatím není jasné, zda budou povolení k paralelnímu dovozu udělena. Náhradní díly a příslušenství pro „pozemní dopravní prostředky“, jakož i samotná vozidla (s výjimkou železničních a tramvajových kolejových vozidel), se objevují v předběžném seznamu zboží pro paralelní dovoz, který tvoří ministerstvo průmyslu a obchodu.
Legalizace paralelního dovozu automobilových dílů byla jedním z doporučení Ruské asociace prodejců automobilů (ROAD) regulačnímu orgánu. Viceprezident společnosti ROAD Alexej Podščekoldin připomenul, že nyní podle zákona o ochraně spotřebitele může být oprava vozidla se zárukou provedena pouze s originálními náhradními díly. A ty mohou být do Ruska dováženy prozatím pouze majiteli značky. Paralelní dovozy budou pravděpodobně možné až po oficiálním odchodu zahraničních značek z Ruska, řekl Podščekoldin. Řada zahraničních automobilek zatím svoje působení v Rusku jenom pozastavila.
Paralelní dovoz náhradních dílů je pro průmysl spásou, jinak bude veškeré vybavení, zejména pro komerční účely, brzy zastaveno, řekl k tomu také nezávislý konzultant pro automobilový průmysl Sergej Burgazlijev. Podle Federálního antimonopolního úřadu nezbavuje dovoz výrobků paralelními dovozci na území Ruska spotřebitele práva na záruční servis a technickou podporu.
Paralelní dovoz umožňuje diverzifikovat kanály nabídky zboží, eliminovat rizika deficitu na trhu a zneužívání oprávněných držitelů práv v oblasti tvorby cen zvýšením konkurence. „Ve skutečnosti je zde pouze jedno mínus – toky takových výrobků je obtížnější sledovat, tj. zda jsou v souladu s deklarovanou kvalitou, technickými předpisy a dalšími požadavky zákona,“ vysvětlil Jurij Fedjukin z právní firmy Enterprise Legal Solutions.
V roce 2021 bylo do Ruska dovezeno 1,481 milionu tun automobilových dílů a příslušenství v hodnotě 10,67 miliardy dolarů. To je o 22 % více v kvantitativním vyjádření a o 39 % více v peněžním vyjádření ve srovnání s rokem 2020.