V dnešním jazzovém okénku Jana Schneidera se můžete zaposlouchat do skladeb Happy Feet, Oh! Ho Chi Minh Is In The House a Shtu Ha’adarim.
Sam Baskini und seine Jazzsymphoniker (1929-30) hrají velký hit skladatele Miltona Agera a textaře Jacka Yellena s názvem Happy Feet. Zpívá kapelník a houslista (vlastním jménem Samuel Baskind), druhý hlas patří R. A. Dvorskému, saxofon hraje Bohumil Klemr a krásnou trubku Karel Vacek. (Tuto skladbu pod názvem Chodidla nazpívali a opatřili – ba právě dnes! – aktuálním českým textem Voskovec s Werichem již v roce 1931.)
O jeden hudební příběh se musím podělit. Minule jsem se rozepsal o vietnamském veteránovi, skvělém jazzovém houslistovi Billy Bangovi. Z jeho vlastní hudební terapie, jíž se sám vyrovnával s válečným traumatem, kvůli čemuž zajel do Vietmanu, si dovolím upozornit na skladbu Oh! Ho Chi Minh Is In The House. Kompozice začíná pěkně zadumaně, jak to freejazzoví hudebníci umějí. Pak přijde fantastická basová figura, kterou nejprve zdobí, a následně úžasně barevnými činely rozvíjí bubeník. Několikrát zazní krásné téma a pak dostanou housle křídla! Jindy doporučuji poslouchat jazz „od podlahy“, tedy zejména od basy – v tomto případě však doporučuji nechat doprovodu jeho doprovodnou úlohu a poslouchat tón po tónu to exaltované houslové sólo, gradující do neskutečných výrazových poloh. V okamžiku, kdy dosáhne vrcholu, ozve se trubka, která celou tu vzrušenou atmosféru zklidní a dovede až k tichému zadumání ve stylu Milese Davise, krásně podbarvenému jemným tikáním na činel. Další výrazovou polohu dostane skladba při klavírním sóle, aby se pak vrátila k tématu, rozervanému bubeníkovými doslova „výstřely“. Ano, tato zvuková asociace v tomto případě není náhodná. Ba co víc, soudím, že je doslova návodná, neboť jedině takovouto hudební transformací lze to válečné trauma trochu pospravit.
A na závěr důkaz, že jazz, neboli improvizovanou hudbu, lze hrát kdykoliv kdekoliv na cokoliv. Projekt „Debka Fantasia“ nemá s depresí („depka“) nic společného, jde naopak o veselý orientální tanec. Skladbu Shtu Ha’adarim hraje tak trošku rodinný East West Ensemble kapelníka Jisraele Borochova, hráče na jumbuš („banjo“). Ten smějící se kontrabasista není Jirka Šváb, ale Omer Avital, skutečná světová kontrabasová hvězda. Zpívá Ravid Kahalani, na berimbau hraje Avri Borochov a to nádherné trumpetové sólo dal Itamar Borochov.