Ekonom Jaroslav Ungerman ukazuje na cenách piva, kdo vlastně nese hlavní odpovědnost za vysoké spotřebitelské ceny v Česku?
Možná by bylo dobré ještě navázat na předchozí text o cenových záhadách. I když to vlastně ani žádné záhady nejsou, Jen využití toho, že právě cenovým vývojem, jeho regulací či pouhou analýzou apod., se tu nikdo nezabývá. A tak je zde dovoleno cokoli.
Převládá u nás mínění, že spotřebitelské ceny na českém trhu se prý vyvíjejí zcela standardně. Vznikají ve volné soutěži tržních subjektů, které si navzájem konkurují a snaží se nalézt takové ceny, kdy by došlo k optimální relací mezi jejich náklady a výnosy a kdy by zisk pro všechny zúčastněné byl optimální.
A jak tvrdí hlavní lobbista obchodních řetězců, pak ten, kdo narušuje cenový vývoj je jenom jeden: jsou to dodavatelé výrobků – tedy výrobci a případně i dovozci, protože právě oni nechtějí připustit pokles cen, na který tato vláda tak toužebně (a zbytečně) čeká.
Tuhle pohádku o cenách na českém trhu může vykládat jen ten, kdo asi nikdy nenakupoval, anebo, kdo je tím lobbistou prodejců.
Vrátím se ke svému příkladu o cenách piva.
Cena jedné lahve prémiového piva našeho největšího pivovaru měla v letošním létě tento vývoj v některých obchodních řetězcích. Mimochodem tento pivovar je firmou s mimořádně vysokou mírou zisku – kolem 30 % obratu tvoří zisk. Ale nutno dodat, platí tu daně.
Podle akčních letáků některých řetězců se letos nabízela jedna láhev tohoto piva za těchto cen. Lidl od 24.7 do 30.7 zlevnil láhev tohoto piva na 23,90 Kč, následoval Globus ve dnech 26.7. – 1.8. láhev opět za 23,90 Kč. Pak nastoupil Albert ve dnech 9.8. – 16.8. láhev za 23,90 Kč, po něm Kaufland ve dnech 16.8. – 23.8. láhev za 23,90 Kč, pak znovu Albert ve dnech 6.9. – 12.9. láhev opět za 23,90 Kč a opět Kaufland od 20.9.do 26.9. láhev za 23,90 Kč, a znovu Lidl od 25.9. do 1.10. láhev za 23,90 Kč a také Billa ve dnech 4.10 – 10. 10. láhev za 23,90 Kč. Nesledoval jsem všechny řetězce. Myslím, že toto úplně stačí.
Tyto ceny jsou ceny za pivo, které je v akci a jeho základní cena před akcí je 29,90 Kč ve všech řetězcích bez výjimky. Dnes už testuje vyšší cenu: 31,90 Kč. Za pár týdnů už bude taková všude v síti řetězců. To je ten pokles cen v praxi!
Není to divné, že ve všech řetězcích je stejná cena? Je to jen náhoda, anebo to někdo zpovzdálí řídí a domlouvá ceny a k tomu i dodávky.
Tohle je přece jasné protitržní jednání. Dohoda o ceně podmíněná dodávkami zboží, která bude platit pro všechny velké odběratele, je cenový kartel. Je totiž bezpochyby podmíněn i výslednou cenou pro spotřebitele.
Prý v ČR existuje cosi jako úřad na ochranu hospodářské soutěže. Tomu to nevadí? On to nevidí anebo nechce vidět? Je přirozeně lepší to nevidět.
Je tu totiž ještě jeden moment a ten považují za daleko nejzajímavější, nebo nejhorší: zahraničí.
Toto pivo se prodává i u sousedů v Německu. V drážďanském Realu, ale také samozřejmě v celé jeho síti, bylo toto pivo před dvěma týdny k dostání (ve slevě) – dvacet kusů za pouhých 13,99 € tedy v současném kurzu – za 24,64 CZK/€ je to 345 Kč, tedy 17,20 Kč za jednu láhev.
Když to shrneme – v zahraničí se toto stejné pivo prodává za cenu minimálně o 40 % nižší než na českém trhu. Co s tím?
Odpověď je jednoduchá: s tím se nedá nic dělat. Je totiž jasné, že výrobní cena tohoto piva je natolik nízká, že i při této ceně je výrobce v zisku (a velkém zisku) a taky prodejce je v zisku.
Ten, kdo tuto cenu nakonec zaplatí a kdo přispěje na zisk pivovaru, je český spotřebitel. Není to vůbec nějaká výjimka, stačí se podívat na cenu mobilních služeb, ceny vody a na další ceny. Pokaždé uslyšíme nářky prodejců, jak je to těžké, jak strádají a málem se rozpláčeme nad tím, jak moc se pro český trh obětují.
Přitom je to právě český trh, který je pro mnohé tou slepicí, co jim přináší ona příslovečná zlatá vejce.
Inu podřízená ekonomika, ta skoro kolonie, to má a bude mít stále těžší…