Mexiko spustilo železniční spojení od pobřeží k pobřeží. Vlaky mají sloužit k přepravě velkého množství zboží a vyřešit akutní problém světového obchodu.
Nedostatek srážek v roce 2023 zpomalil průjezd Panamským průplavem. Za normálních okolností má Panamský průplav kapacitu 36 lodí denně. Protože je však vody stále méně, správa průplavu snížila tento počet na 22. Do února to bude jen 18. Někteří se tak snaží najít jiné cesty, jak dopravit své zboží tam, kam potřebují.
Mexiko proto uvedlo do provozu železniční spojení od pobřeží k pobřeží, které, jak doufá vláda, bude konkurovat Panamskému průplavu. Cesta z Coatzacoalcos u Atlantiku v Mexickém zálivu do Salina Cruz u Pacifiku trvá tři hodiny a přepravuje se po ní náklad i cestující. Vlakové spojení má také podpořit hospodářský rozvoj v chudší jižní části Mexika.
Prezident Andres Manuel Lopez Obrador uvedl, že o spojení projevily zájem „všechny asijské země“, protože Panamský průplav je kapacitně naplněn. Kritici však tvrdí, že vlakem lze přepravit jen zlomek objemu nákladu, který se přepravuje po vodě.
Problémy nemá ovšem jen Panamský průplav. Útoky na nejrušnější obchodní trasu na světě v Rudém moři zvýšily tlak na globální dodavatelské řetězce, to podle některých může vést ke zdražení komodit.