Vztahy mezi Indii a Čínou se oteplují

Velmoci v Asii směřují více k hospodářské spolupráci a méně ke konfliktu.

Indická ministryně financí Nirmala Sitharamanová podpořila návrh na obnovení čínských přímých zahraničních investic z Číny do indické ekonomiky, které se zastavily po střetech na hranicích v roce 2020, píše o oteplování vztahů mezi Indii a Čínou Spengler pro Asia Times. Také hlavní ekonomický poradce V. Anantha Nageswaran navrhl zvýšit vývoz integrací do čínského dodavatelského řetězce nebo podpořit přímé zahraniční investice z Číny. S důrazem na druhou možnost se Nageswaran domnívá, že by to mohlo posílit indický vývoz do USA, podobně jako je tomu u východoasijských ekonomik. Tento krok, který je výzvou pro vliv USA, přichází po nedávné návštěvě indického premiéra v Moskvy. Obrácení se na Rusko ohledně zprostředkování  řešení otázky hranic s Čínou znamená možnou změnu regionální dynamiky a odklon od předchozích diplomatických strategií.

Konflikt na Ukrajině sblížil Indii a Rusko. Indie zvýšila svůj dovoz zlevněné ruské ropy z 8,7 miliardy dolarů v roce 2022 na 67 miliard dolarů v roce 2023. Indie rovněž působí jako distributor ruské ropy do dalších třetích zemí.

Navzdory hraničním sporům Indie nekritizovala čínské zacházení s ujgurskými muslimy, zatímco USA obvinily Indii z porušování lidských práv své muslimské menšiny. Obě země se zapojují do obchodu se zeměmi globálního Jihu, což zvyšuje potenciál pro zlepšení vztahů. Indie se při vývozu spoléhá na čínské dodavatelské řetězce, přičemž dovoz z Číny se od pandemie Covid-19 zdvojnásobil. Indický vývoz do USA se nicméně zvýšil stejně jako indický dovoz z Číny.

Indie se potýká s omezeními v oblasti fyzického a lidského kapitálu, přičemž její HDP na obyvatele je ve srovnání s Čínou mnohem nižší. Čína vyniká v infrastruktuře, zatímco Indie má značný deficit v klíčových oblastech, jako jsou silnice, železnice, vodovod a širokopásmové připojení.

Zpráva Světové banky z roku 2022 uvádí, že Indie potřebuje v příštích 15 letech investovat 840 miliard dolarů do městské infrastruktury, ale vláda v současnosti vynakládá pouze 16 miliard dolarů ročně. Vyspělý železniční systém v Číně je v kontrastu se zastaralým systémem v Indii. Čína také předstihuje Indii v kvalitě výživy a míře terciárního vzdělávání. Indické technické vzdělání je méně spolehlivé ve srovnání s čínským, které se může pochlubit schopnými inženýry z druhořadých univerzit. Čína trvale překonává Indii v celosvětových testech žákovských kompetencí, jako je PISA.

Indie potřebuje investice a transfer technologií. Někteří se domnívají, že Indie může čelit vlivu Číny v Asii. Vzestup Indie spolu s dalšími asijskými státy totiž může zpochybnit dominanci Číny. Exportní síla Číny však stále formuje asijské ekonomiky. Přesto Indie zvažuje užší vztahy s Čínou kvůli nestabilitě ve Střední Asii po americké invazi do Afghánistánu. Hospodářský vliv Číny ve Střední Asii výrazně vzrostl. To představuje strategickou výzvu pro Indii, Čínu a Rusko, které mají významné muslimské obyvatelstvo. Celkově se Indie snaží rozvíjet svou ekonomiku, aby se v regionu prosadila.

Čína se snaží o to uklízet nepořádek, který v regionu zanechaly USA po jejich odchodu z Afghánistánu. Buduje železnice, silnice, širokopásmové připojení a její investice se snaží zabránit regionální nestabilitě. Hlavní vnitřní problém Indie je 14% muslimské obyvatelstvo.

Indie, Rusko i Čína spojuje zájem na stabilizaci muslimské populace v Asii. Jen Čína má ale zdroje, aby takového cíle dosáhla pomocí ekonomického rozvoje.

Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.