Finsko a Norsko pracují na nové arktické železnici. Má je spojit s čínskou Novou hedvábnou stezkou

Aktuálně: Severští sousedé se chystají revolučně propojit arktické oblasti s kontinentální Evropou a také s čínskou Novou hedvábnou stezkou.

Ambiciózní plán výstavby nového železničního spoje mezi finským Rovaniemi a norským Kirkenesem, který se má stát arktickou bránou k čínskému megaprojektu Jedno pásmo, jedna stezka, přebil starší konkurenční návrhy, a finské a norské úřady jej vybraly k dalšímu průzkumu. Nová spojnice je navržena tak, že by spojila severní Evropu s Čínou a s ruskými hlubokovodními arktickými přístavy.

Podle finského ministerstva dopravy je plán navržený finskými akademiky a podnikateli jedním z nejlepších řešení potřeb země. Jeho hodnota se odhaduje na 3,4 miliardy dolarů a má levněji než jiné návrhy železnicí propojit severofinská města Oulu a Rovaniemi, norský Kirkenes a Severní ledové moře.

Ministryně dopravy Finska Anne Bernerová ve svém stanovisku sdělila, že se jedná o významný evropský počin, který zlepší infrastrukturu na severu země a spojí severní a arktickou Evropu s kontinentem.

Norská strana také vyslovila přání v projektu společně s Finy pokračovat.

V červenci se finská vláda obrátila na odborníky, aby prověřili možnosti takového dopravního plánu především z technického hlediska a z hlediska jeho ekologických dopadů. Existovaly tu rovněž konkurenční návrhy z dalších měst, které se chtěly do arktické železnice připojit – šlo o Narvik, Tromso nebo Murmansk.

Finsko a Norsko nyní přistupují k výzkumu v rámci další fáze, která má zvážit nejrůznější aspekty projektu a má skončit na konci letošního roku. Pokud všechno půjde dobře, má být nová železnice hotova v roce 2030.

Fotografie pro !Argument vybírá a připravuje Lukáš Havlena.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.