Šéf Volkswagenu: Americká cla by stála miliardy

Šef Volkswagenu Herbert Diess tvrdí, že v nejhorší situaci zavedení amerických cel by ztráta tvořila až 2,5 mld. euro na tržbách. Podrobné informace přináší Financial Times.

Herbert Diess bez obalu potvrdil, že možnost, že USA zavedou 25% cla na evropské automobily, patří k hlavním strašákům automobilového průmyslu. Ztráty by šly do miliard eur každý rok. Německá kancléřka nazvala možnost cel „děsivou“.

Diess připouští obrovské politické napětí a nejistotu. Samo odvětví výroby automobilů s tím nic nezmůže, jde o vyjednávání mezi EU a USA. Volkswagen odhaduje ztráty na 2,5 mld. euro, tedy na 13 % svých tržeb.

Starosti firmě připravuje i Brexit, kde rovněž panuje značná nejistota, ale to je přeci jen menší věc, než cla na auta.

Wilbur Ross, který je ministrem pro obchod, předložil již svá zjištění ohledně toho, zda automobily představují či nepředstavují ohrožení americké národní bezpečnosti. Tato zjištění ale nebyla zveřejněna. Trump má 90 dní, aby na základě této zprávy konal. Zdůvodnění národní bezpečnosti již bylo použito u oceli a hliníku.

Trump naznačil, že „o clech přemýšlí“, a budou zavedena, pokud nedojde k uzavření obchodní dohody s EU. Evropská asociace výrobců automobilů silně lobbuje, ale dává najevo „velmi vážné obavy“. Výrobci aut mají model globálního řetězce (tj. roztříštění produkce mezi mnoho zemí i kontinentů – pozn. red.). Jakmile se do toho začne zasahovat na bázi kvót či cel, naruší se řetězec a poškodí to všechny zpracovatele. Není zcela jasné, co všechno by se stalo, ale škody by byly rozsáhlé a dotkly by se i USA.

Ifo Institut v Mnichově vydal varování, že zavedení cel by snížilo export německých aut skoro o 8 %. i General Motors a Ford varují před zvýšením nákladů až o miliardu. Ty jdou částečně na vrub i clům na ocel a hliník.

Co se Brexitu týká, pak Diess uvedl, že i v případě tvrdého Brexitu, se očekává ne zastavení prodejů, ale pokles. Firma v Británii vyrábí Bentley. A bylo by těžké Bentley vyvézt do EU. Riziko ale šéf Volkswagenu v tomto případě vidí jako nižší.

 

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.