Mediální analytik Jozef B. Ftorek „porušil“ pravidla komunity. Kritizoval totiž na Facebooku mediální paniku, kterou šířila konkrétní redakce.
Ve čtvrtek 27.2. 20020 odpoledne jsem se snažil, opakovaně podělit o vlastní, veskrze pozitivní zážitek z nákupu, a to prostřednictvím v ČR nejrozšířenější sociální sítě Facebook. Kriticky jsem se vyjádřil na adresu jedné masmediální redakce. To vše v kontextu výskytu infekce Koronaviru 2019-nCoVru. Kritizoval jsem morální paniku, kterou šíří některé konkrétní redakce. Facebook můj příspěvek odmítl zveřejnit, že prý porušuje pravidla komunity, a to i potom, co jsem jediné sprosté slovo, v angličtině, z textu vymazal! Původně se zdálo, že neprošlo spojení redakce Seznam.cz s anglickým výrazem AKA shit storm. To je nyní, v čase rostoucí cenzury, kontroly a politické korektnosti i celkem pochopitelné. Ovšem ani náprava, autocenzura nebyla akceptována. Otázkou je, co bude příště? Jinak řečeno, je čas odejít. Ovšem s kým a kam!?
Původní text, příspěvek na Facebooku bez vulgárního anglického výrazu shit storm.
Předním kandidátem na letošní cenu za „morální paniku“ je redakce Seznam.cz. Bohužel mám na Seznamu.cz email, a tak, i když se snažím to nevidět, občas zahlédnu některé titulky typu: „Potraviny budou na příděl,“ atd.
Někteří panice podlehli. Jiní si nejsou jistí, zda by také možná neměli. Nicméně moje postřehy z centra Prahy (Billa, Vodičkova ul.) a okolí města (Říčany – Billa, Lidl, Albert) jsou velmi příznivé. Lidé jsou v pohodě. Regály doplněné (jen v Lidlu došly hovězí a vepřové konzervy). Lidi klidně, plynule a ohleduplně nakupují. Dobře se baví, žertují, že tak činí i bez roušek a hřeje je snad i dobrý pocit, že tahle mediální panika je dost možná definitivní. Alespoň pro některé redakce. To publikum, které i v důsledku jejich referování dneska panikaří, jim příště bude sotva důvěřovat. Ostatní jim už dávno nevěří. Je to, myslím, i příležitost pro nová média a redakce. Být maximálně důvěryhodným, kvalitním. Tedy prvním referenčním a posledním formativním. Ještě jednou dík redakcím jako je Seznam.cz za to, že připravují půdu něčemu a někomu lepšímu, důvěryhodnějšímu.
Ještě jedna, osobnější poznámka. Moje dcera (13) také trochu podlehla. Seznam.cz, rady babiček, které již nakoupily a debaty ve škole, ji významně ovlivnily. Nicméně si ode mě výjimečně a ochotně vyslechla výklad problematiky morální paniky, mediální kontroly, teorie elity a vlastnictví médií, včetně otázky konspiračních teorií jako nástroje ovlivnění mínění, PR. Myslím, že konečně začíná chápat, v jaké oblasti pracuji. Že si tedy přečte i moji knihu, kterou jsem jí kdysi věnoval.