Německý automobilový průmysl dostal v Berlíně studenou sprchu

Politici a veřejnost nechtějí, aby sektor dostal zvláštní podporu.

Minulá krize byla v Německu ve znamení „šrotovného“, které mělo za cíl podpořit německý automobilový průmysl. Jenže tentokrát mají zástupci automobilového průmyslu, který byl těžce poničen „dieselgate“, problém přesvědčit kancléřku, aby toto opatření znovu aktivovala.

Velmi očekávaná videokonference zástupců automobilového průmyslu, kdysi tak silné lobby zastupující Volkswagen, Daimler a BMW, skončila bez jasného výsledku.

Kancléřka Angela Merkelová sice souhlasila s dalšími schůzkami na téma stimulace ekonomiky, zástupci průmyslu ale dali jasně najevo svou nelibost.

Zástupce Volkswagen se nechal slyšet, že stimul by měl široký dopad na celou německou ekonomiku, neboť by pomohl i celé síti subdodavatelů. Z Daimleru zazněla obava, že občané budou možná nákupy aut odkládat, protože budou čekat, že „šrotovné“ přijde. Nicméně zástupce BMW přiznal, že je těžké domácímu publiku vysvětlit jeho nutnost.

Jenže situace je hodně jiná než v roce 2009. Aféra dieselgate otřásla důvěrou společnosti a pro vládu je téměř nemožné tento sektor dotovat. I přes to, že jen v Německu je na něj navázáno kolem tři milionů pracovních míst.

Z CDU sílí hlasy, které chtějí obecný stimulační balíček, a nikoliv balíček zaměřený na jedno odvětví. Ekologická hnutí proti podpoře automobilového průmyslu protestují a požadují investice do veřejné dopravy.

Automobilky nejsou populární i kvůli tomu, že se chystají na výplatu dividend ve výši pěti miliard euro, ačkoliv ve velkém využívají vládní podporu přes Kurzarbeit. Není divu, že odpor proti “šrotovnému” se neomezuje jen na politiky a aktivisty, proti je i celá řada ekonomů.

Ekonomové rozporují, že by situace na trhu byla stejná jako v roce 2009 a bylo tedy nutné “šrotovné” zavést. Je také třeba připomenout, že odvětví je silně závislé na exportu, mnohem víc než před deseti lety. Dvě třetiny poptávky přicházejí ze zahraničí. Protože se hodně zahraničních aut i dováží, bylo by možné případný stimul prodat jako „panevropský“. Zde analytici uvažují, že by se nákupem třeba italských vozů mohl v jižní Evropě zlepšit hodně poškozený image Německa.

Hlavní důraz je ovšem kladen na domácí vývoj. Volkswagen s fanfárou otevřel továrny ve Wolfsburgu. Teď ale musel přiznat, že kvůli slabé poptávce řadu linek uzavře. Jedna z poradkyň německé vlády si ale myslí, že pokud je automobilový průmysl pro Německo opravdu tak důležitý, je to problém sám o sobě.

I když je automobilový sektor pro německou ekonomiku významný, většina Němců (63 %) je podle průzkumu proti zvláštní podpoře tohoto odvětví.

Článek končí citací ekonomky v poradním orgánu vlády, která si myslí, že na nákupní prémii stejně dojde, protože „lobby je extrémně silná“.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.