Rusko chce investovat do „dobytí“ Arktidy miliardy rublů

Přes smysluplnost projektů představuje hlavní problém jejich dlouhá doba návratnosti. Experti volají po tom, aby rozvoj oblasti stál na zpracovatelském průmyslu, nikoliv jen na těžbě. 

Ruská vláda je připravena investovat do arktických projektů a Severní mořské cesty nejméně 110 miliard rublů. Dalších 80 miliard rublů by mělo připadnout na soukromé investice, sdělil ruský premiér Michail Misuštin.

V Arktidě se nyní staví nové přístavní terminály a železnice. Problémy jsou ale s internetem a s mobilními sítěmi. V současné době má připojení k internetu v arktické zóně 550 sociálně významných objektů. Do roku 2024 by měl být jejich počet rozšířen dvojnásobně, a to prostřednictvím nového satelitního systému „Ekspress-RV“, na což je ve federálním rozpočtu Ruska už vyčleněno podle ruského premiéra celkem 30 miliard rublů na následující tři roky.

Hlavním cílem zdejších investic je podle Misuština zvýšení objemů dopravy zboží, které je zatím nedostatečné.

Za prvních devět měsíců letošního roku činil tok zboží celkem 24,5 milionů tun. Na rok 2024 se plánuje zvýšit celkový objem na 80 milionů tun. Hlavním zbožím, které putuje přes Severní mořskou cestu, je dnes zemní plyn v podobě LNG. LNG, tedy zkapalnělý zemní plyn, tvoří celkem 65 % veškerého přepravovaného zboží. Vláda chce slovy ruského premiéra zvýšit objem přepravovaného zboží prostřednictvím daňových úlev, konkrétně daně z přidané hodnoty pro mořskou přepravu s doprovodem ledoborců.

Právě výroba ledoborců ukazuje na zájem vlády o rozvoj Arktidy. Misuštin se v Murmansku účastnil ceremonie křtu nového ruského ledoborce “Arktika“, který má jaderný pohon. Jedná se o jednu z pěti lodí, které budou pracovat v oblasti Severní mořské cesty. Ledoborec lze využít jak v ledovém moři, tak na zamrzlých řekách oblasti – Jeniseje a Obu.

Tohle změní mnohé. Severní cesta ropy a plynu do Asie může obejít Blízký východ i Malacký průliv

Arktida ale zajímá také ruský soukromý byznys. Na zdejší projekty už připadá 80 miliard rublů od (zatím) celkem šesti společností. Podle expertky z Ústavu komplexního strategického výzkumu Věry Kononovové ale bez vládních investic nebude možné rozvoj severních oblastí zabezpečit. Kononovová zdůraznila, že vedle infrastruktury a těžby je nutné, aby se zde rozvíjel také zpracovatelský průmysl. „Pouze v tomto případě bude možné skutečně hovořit o rozvoji makroregionu a země, nejen o „otevírání“ přírodních zdrojů arktické zóny,“ dodává expertka dále. Kononovová také připomenula, že je důležité, aby arktické projekty nebyly realizovány na úkor rozvoje dalších ruských regionů, které mají rovněž nemalou strategickou důležitost.

Ekonom Sergej Suvěrov míní, že samotné investice vlády do projektů v arktické oblasti mají smysl a představují cestku ke zvýšení daňové základny i vzniku pracovních míst. Nicméně Suvěrov vidí problém v tom, že arktické projekty vlády jsou špatně vypočítané a mají velmi dlouhou dobu návratnosti.

Kromě toho má Arktida také geopolitický aspekt, jak říká Michail Kogan z Vysoké školy pro finanční správu. Podle něj hraje oblast důležitou roli pro obranu NATO. Spojené státy aktualizovaly Arktickou doktrínu z roku 2009. Za prioritu Spojené státy považují svobodu moří, což se také týká Severní mořské cesty, která zahrnuje průlivy, které může využívat mezinárodní mořská doprava, a to v souladu s tranzitním režimem. USA ještě chápou Arktidu jaké zdroj energetických surovin po roce 2030, kdy počítají s jejich deficitem. V zájmu USA je tak zajistit si volný přístup ke zdejšímu zemnímu plynu.

Ministr obrany USA Mark Esper při svém vystoupení v NATO řekl, že země NATO by měly zadržovat aktivity Ruska a Číny v arktické oblasti. „Musíme konkurovat, musíme agresivně konkurovat. A pokud zadržování nebude fungovat, musíme se chystat na něco horšího,“ dodal.

Nedávná analýza zveřejněná serverem Defence News upozornila, že rozmístění pobřežního raketového systému Bastion umožňuje Rusku blokovat vstup do Arktidy prostřednictvím Beringovy úžiny. Rusko má podle hodnocení analýzy snahu zabezpečit si přístup do oblasti, a přitom ho zamezit ostatním, včetně využití nezákonných omezení pro plavbu po Severní mořské cestě.

Psali jsme:

Rusko, Nová Hedvábná stezka a Velká Eurasie

Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

 

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.