Dubaj si upevňuje pozici globální vzdělávací destinace

V uplynulých letech vznikla v Emirátech nejen řada nových škol, ale i univerzit založených ve spolupráci s renomovanými mezinárodními institucemi.

Dubaj a Spojené arabské emiráty (SAE) byly v době loňské pandemie v první linii plynulého přechodu od výuky ve třídě k online a kombinované výuce. Podle údajů OECD jsou Emiráty celosvětově dobře připraveny stát se lídrem v oblasti vzdělávání po pandemii. Dostupnost platforem pro podporu online výuky v celé zemi je již na úrovni 70 %, zatímco dostupnost zdrojů pro učitele na digitálních nástrojích překročila 87 %, což je více než v USA, Švédsku, Rakousku a Itálii.

Spojené arabské emiráty jsou dnes regionálním lídrem v oblasti vzdělávání, jejich univerzity a studenti se umísťují na předních příčkách mnoha světových žebříčků a jsou také druhým domovem předních světových vysokých škol, které zde založily své kampusy.

Založení SAE v roce 1971 přineslo rychlé změny ve vzdělávání. V celé zemi vznikly státní školy financované státem, které poskytovaly občanům vzdělání zdarma.

Výuka přírodních věd a matematiky je v angličtině

Ministerstvo školství vydalo první učební plán pro SAE v roce 1985, který nabízel výuku v arabštině a rozdělil výuku ve vyšších ročnících na uměleckou a přírodovědnou. Nakonec se na začátku 90. let 20. století začaly na veřejných školách vyučovat přírodní vědy a matematika v angličtině a ve školním roce 1994–1995 byla jako předmět zavedena také informatika.

V roce 2010 zavedl vzdělávací úřad v Abú Dhabí nové osnovy pro státní školy, v nichž se klade velký důraz na přírodní vědy, technologie, matematiku a inženýrství. Výuka probíhala v arabštině i angličtině, ale přírodovědné předměty a matematika se vyučovaly výhradně v angličtině.

Mravní výchova jako povinný předmět

V roce 2017 byly ve všech státních školách SAE sjednoceny učební osnovy do současné podoby. Přírodní vědy a matematika se stále vyučují v angličtině a dějepis, společenské vědy, zeměpis a ekonomie byly sloučeny do jednoho předmětu. Součástí učebních osnov je také řada nových předmětů: inovativní design, zdravotní vědy, kariérové poradenství, životní dovednosti a obchodní management.

Po celé zemi se začala vyučovat také mravní výchova jako povinný předmět, jehož cílem je podpora tolerance, etického života a rozvoje komunity.

Znalostní ekonomika SAE má stát na kvalitním vzdělání

Vznikla také řada nových univerzit, z nichž některé, jako například New York University Abu Dhabi a Sorbonne University Abu Dhabi, byly založeny ve spolupráci s renomovanými mezinárodními institucemi, a další, jako například Khalifa University, sloučily stávající vědecké a výzkumné instituce.

Vývoj vzdělávacích standardů ve Spojených arabských emirátech se jasně shoduje s cíli země transformovat se na znalostní ekonomiku, která podporuje rozvoj vesmírných inženýrů a technických odborníků a zároveň vštěpuje studentům silné etické hodnoty.

S růstem země rostla i poptávka po školách a univerzitách ze strany Emirátů a cizinců, kteří tvoří přibližně 90 % obyvatelstva. Rozvíjely se školní řetězce a samostatné školy, většinou s britskými, indickými a americkými učebními osnovami.

V současné době mají SAE více mezinárodních škol než kterákoli jiná země a nabízejí přibližně 17 různých vzdělávacích programů, aby vyhověly poptávce ze strany různých národností, které v zemi žijí.

Nové školy

V Dubaji vznikne v akademickém roce 2021/2022 deset nových škol. Nové školy budou nabízet australské, britské, americké a učební plány. V letošním roce bude v Dubaji otevřena vůbec první škola s australským vzdělávacím programem. Za poslední tři roky bylo v Dubaji otevřeno celkem 25 nových soukromých škol. V současné době studuje v SAE přibližně 1,16 milionu studentů v 1 230 školách.

 

Psali jsme:

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.