Evropská komise má dát zelenou zrušení krátkých vnitrostátních letů ve Francii

Brusel se zabývá opatřením klimatického zákona, který má za následek zákaz leteckých spojení, pokud k nim existuje alternativa vlakem kratším než dvě a půl hodiny.


Francie chce být ekologická a Komise tomu fandí. V plánu je zastavení krátkodobých vnitrostátních letů v případě, že existuje alternativa jet vlakem kratším než 2:30 hodin, s určitými úpravami. Toto opatření patřící mezi ustanovení Zákona o klimatu, bude muset být po třech letech znovu přezkoumáno a bude se vztahovat i na navazující lety. Rozhodnutí by mohlo být oficiálně zveřejněno v pátek.

Evropská exekutiva oznámila, že provede „hloubkovou analýzu“ a začala se tímto francouzským projektem na podporu ochrany klimatu zabývat v prosinci 2021. Mezi Komisí a francouzskou vládou proběhly diskuse s cílem zajistit, aby byl projekt v souladu s evropskou legislativou. Opatření, které má za následek zákaz spojů mezi Paříží (Orly) a Nantes, Lyonem nebo Bordeaux, stanovilo výjimky pro některé spoje. Ty však byly vzápětí odstraněny, když Komise usoudila, že způsobily narušení hospodářské soutěže mezi leteckými společnostmi. Letecké společnosti ovšem z nového opatření radost nemají. Projekt zpochybnila Unie francouzských letišť (UAF) společně s evropskou pobočkou Mezinárodní rady letišť (ACI Europe).

Nařízení o evropských leteckých službách stanoví (článek 20), že členský stát může „v případě vážných ekologických problémů omezit nebo odmítnout výkon přepravních práv, zejména pokud jiné druhy dopravy poskytují uspokojivé služby“. Upřesňuje však, že tato opatření musí být „nediskriminační“, nesmí způsobovat „narušení hospodářské soutěže mezi leteckými dopravci“, nesmí být „přísnější, než je nutné“ a musí mít „omezenou dobu platnosti nepřesahující tři roky, po které jsou znovu zkoumány“. Francie je v zavedení podobného opatření první, tento článek nařízení nikdy předtím žádný členský stát neuplatnil.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.