Francouzské podniky šetří a zavírají

Ceny energií vedou ve Francii k zavírání nejen malých a středních podniků. Výrobu zastavují i známé značky.

Tváří v tvář explozi cen energií se řada drobných a středních podniků, ale i některé významné kapitálové skupiny v zemi rozhodly dočasně zastavit výrobu. Některá odvětví se obávají, že se situace v následujících týdnech a měsících ještě zhorší. Obtíže má například mateřská společnost Williama Saurina, Cofigeo, firma podnikající v oblasti hotových pokrmů, jež se stala první skupinou potravinářského průmyslu ve Francii, která učinila toto rozhodnutí. Toto pondělí odstavila téměř všechny své výrobní linky, přičemž uvedla, že to bude „víceméně na měsíc“, aby omezila náklady. Ještě před nimi svou tradiční výrobu pozastavili a omezili výrobce skla Duralex, specialisté na produkci nádobí Arc international, ocelářská firma Arcelor Mittal ve Fos-sur-Mer nebo například gigant v oblasti dodávání hliníku Aluminium Dunkerque.

V textilním sektoru se na začátku roku zaměstnanci několika firem nevrátí do práce po dobu čtrnácti dní. „Přes zimu šetříme týdny,“ vysvětluje Olivier Ducatillion, prezident unie reprezentující textilní podniky Union des Industries Textiles. Tyto skupiny raději dočasně zavřou, než aby fungovaly se ztrátou. Stejné rozhodnutí nedávno učinily i některé restaurace. Rovněž 9 % malých a středních podniků se bojí brzkého uzavření.V tuto chvíli se podle Konfederace malých a středních podniků (CPME) situace, kdy budou muset zastavit výrobu kvůli prudce rostoucím cenám ropy, obávají všechny sektory. Z největších průmyslníků v zemi se asi 400 přihlásilo na Meziministerský výbor pro průmyslovou restrukturalizaci (CIRI), zřizovaný ministerstvem hospodářství. Ten podporuje francouzské společnosti, které se ocitnou v nesnázích. Situace jednotlivých firem v zemi se samozřejmě liší podle jejich spotřeby energie, zdraví a oboru činnosti. Například zemědělsko-potravinářský průmysl se nadcházejících týdnů vysloveně děsí, když čeká, zda navýšení cen v souvislosti s náklady na výrobu a distribuci u zákazníků projde, nebo ne.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.