Jan Schneider na dnešní neděli vybral trojici jazzových skladeb, které vynikají svou originalitou a mistrovskou interpretací.
Festive Minor – lahůdka z nejskvostnějších, podle mého soudu jeden z jazzových vrcholů. Ovšemže i zde je kontrabas (Henry Grimes) skutečným srdcem i páteří celé celé skladby. Autor a barytonsaxofonista Gerry Mulligan prokazuje své delikátní mistrovství, a když začne sólo trumpetista Chet Baker, decentně ustoupí do pozadí a vymýšlí všelijaké roztomilé ozdůbky to toho průzračného ticha, neboť bubeník (Dave Bailey) měl povoleno jen šmrdlat štětičkami (pravda, pak má dovoleno přidat i hi-hat) a pianistům dal kapelník na dlouhé roky dovolenou. Mám za to, že tento zvukový koncept patří k tomu nejoriginálnějšímu, co XX. století v hudbě přineslo.
Eight Bold Souls hrají další krásně a vynalézavě zaranžovanou lahůdku: Sideshow. Po nedlouhé tubové ouvertuře a trombonovém sólu Isaiaha Jacksona nad tou filigránskou rytmikou (kontrabas + cello + tuba + bicí) zahraje potom Robert Griffin na jednu až dvě trumpety současně (jak vidno i z obalu desky!). A koho pak může nechat chladným to přímo klezmerové sólo na klarinet!? A pod tím ta nádherně průzračná a dynamická rytmika s těmi krásně zvukově barevnými činely – ?!
Trocha orientálního jazzu přímo z pařížské Olympie jako důkaz, že hudba je podaná ruka k porozumění a úsměvu: Bint El Shalabiya – Fairuz Tribute. Hraje kapela „L’Orient Andalou“, kapelníkem a aranžérem je pianista Aleph Abi Saad, a oním brilantním sólistou na kanoun je Jihad Assad.