Co jsou „stínové flotily“ a jak brání snahám o pomoc Ukrajině?

„Stínová flotila“ nebo „temná flotila“ pokračuje v přepravě ruské ropy navzdory sankcím.

V prosinci Evropská unie zakázala dovoz ruské ropy po moři a EU a další velké ekonomiky zavedly cenový strop, následovalo další embargo a omezení prodeje rafinovaných ropných produktů.

Ovšem, jak se dočteme na webu Světového ekonomického fóra (WEF), existují cestičky, jak ruskou ropu přeci jen někam dopravit. Slouží k tomu tzv. stínová (nebo také „temná“) flotila, která nepatří k západní alianci – tvoří ji převážně stárnoucí lodě, které si udržují nenápadnost tím, že plují bez pojištění, vypínají vysílače, falšují dokumenty nebo jednoduše přebarvují jméno. Desítky let stará plavidla se nyní prodávají za rekordní ceny a skrytě se přidávají do jejích řad.

Ben Luckock, vedoucí pracovník společnosti Trafigura, která obchoduje s komoditami, nedávno uvedl, že tato paralelní armáda se rozrostla na přibližně 600 lodí. Přibližně 400 lodí na přepravu ropy, což je pětina světové flotily, opustilo běžný provoz „údajně kvůli ruským obchodům“, řekl. A 200 menších produktových tankerů, tedy 7 % tohoto trhu, následovalo jeho příkladu.

Náklad, který mají za úkol udržovat, je obrovský. V roce před invazí na Ukrajinu se Rusko podílelo na celosvětových dodávkách ropy asi 14 %.

Odborníci však tvrdí, že skrytý dodavatelský řetězec, který je nutný pro další přepravu ruské ropy, musí fungovat v mnohem větším měřítku. A sázky mohou být zřetelnější každému, kdo vidí znepokojivé záběry, které pravidelně přicházejí z Ukrajiny.

Stále roztříštěnější globální ekonomika by se tak mohla stát ještě vstřícnější vůči stínovým flotilám nebo podobným způsobům financování vojenské agrese, varuje WEF.

Celý článek najdete zde v angličtině.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.