Čínský výrobce elektromobilů BYD hledá místo pro výrobu v Mexiku

Úspěšný čínský výrobce by relokalizací části výroby svých aut mohl dosáhnout snížení celních poplatků pro americký trh.

Podle informací amerického listu Wall Street Journal se čínská společnost BYD snaží v Mexiku najít místo, kde by postavila továrnu na výrobu automobilů. Továrna by umožnila vyvážet elektromobily společnosti BYD do USA se clem ve výši 2,5 % namísto 27,5 %, které platí pro vývoz z Číny. V celosvětovém prodeji elektromobilů předstihla společnost BYD ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023 Teslu.

Konečné rozhodnutí o výrobě v Mexiku zatím ale nebylo přijato. Zástupce společnosti BYD uvedl, že společnost nemá žádná „prohlášení týkající se nových trhů“.

List s odvoláním na burzovní zprávy uvádí, že v posledních letech nejméně tucet čínských dodavatelů komponentů pro elektromobily oznámilo výstavbu nových závodů nebo zvýšilo své stávající investice v Mexiku. Důvodem je NAFTA, obchodní dohoda mezi USA, Mexikem a Kanadou, která podporuje výrobce automobilů v Severní Americe, aby používali zboží místní výroby. Mexiko by tak mohlo být pro čínské výrobce automobilů přirozeným vstupním bodem na americký trh díky relativně nízkým nákladům na pracovní sílu a možnosti využít 2,5% cla.

V současné době podléhají elektromobily vyrobené v Číně clu na dovoz do USA ve výši 27,5 %. Kromě toho ale administrativa Joea Bidena projednává další zvýšení cel na čínské elektromobily a již omezila nárok na spotřebitelskou dotaci ve výši 7500 USD pro elektromobily s bateriemi vyrobenými čínskými společnostmi. Podobně postupuje vůči konkurenčním čínským vozům i Evropská unie. V říjnu 2023 zahájila Evropská komise vyšetřování s cílem zjistit, zda čínští výrobci elektromobilů, které jsou obvykle o 20 % levnější než evropské, dostávají státní dotace. Na základě výsledků šetření se má Brusel rozhodnout, zda zavede bariérová cla na ochranu evropských výrobců automobilů.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.