Čínský výrobce elektromobilů BYD zpozdí sériovou výrobu v Maďarsku. Přednost má Turecko

Výroba čínských elektromobilů v maďarském závodě čelí zpoždění, zatímco firma začne s výrobou aut v tureckém závodě dříve než se čekalo…

Čínská společnost BYD a největší výrobce elektromobilů odloží sériovou výrobu ve své nové továrně v Maďarsku na rok 2026 a první dva roky zde bude vyrábět pod kapacitou. Zároveň ale BYD zahájí výrobu v nové továrně v Turecku dříve, než se očekávalo. Důvodem jsou nižší náklady na pracovní sílu. Čínská firma v Turecku plánuje překročit své původní výrobní cíle.

Tento přesun z Maďarska do Turecka je považován za neúspěch pro EU, která doufala, že cla na elektromobily vyrobené v Číně přilákají čínské investice a pracovní místa. Maďarská továrna bude v prvním roce vyrábět pouze zlomek své kapacity 150 000 vozidel.

Podle plánů čínské firmy by maďarský závod měl dosáhnizt maximální kapacity 300 000 vozů ročně. Nicméně závod v Szegedu zahájí provoz v říjnu, ale sériovou výrobu odloží až na rok 2026. Výroba v Szegedu by měla v roce 2027 růst, ale stále bude pod plánovanou kapacitou. Naproti tomu závod BYD v Turecku v hodnotě 1 miliardy dolarů, který má zahájit výrobu koncem roku 2026 s kapacitou 150 000 vozů, bude v příštím roce vyrábět více vozů než Szeged a do roku 2027 tuto kapacitu výrazně překročí a v roce 2028 ji dále zvýší.

Firma BYD zřizuje maďarský závod, aby mohla prodávat vozy v Evropě bez cel, protože současné dovozy z Číny čelí celkovému clu ve výši 27 %. Přechod do Turecka tak komplikuje situaci čínským automobilkám, které čelí vysokým výrobním nákladům v EU.

Společnost BYD zpomaluje svou expanzi v Číně kvůli cenové válce a zároveň rozšiřuje své působení na mezinárodní úrovni. S&P Global Mobility odhaduje, že čínský výrobce automobilů č. 1 prodá v Evropě letos 186 000 vozidel, což je nárůst oproti 83 000 kusům v roce 2024. Dále očekává, že do roku 2029 se prodej opět zdvojnásobí na téměř 400 000 kusů.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.