Americké sankce se týkají celé řady velkých evropských firem. Podívejte se na to, o koho se jedná konkrétně.
Různé evropské firmy patří mezi ty, kterých se dotknou nové americké sankce proti Íránu, informuje televize Euronews. První vlna nových sankcí platí od úterka, zatímco ta další se plánuje na listopad letošního roku.
Trumpova administrativa hrozí tím, že firmy, které budou obchodovat s Íránem, dá na černou listinu. Evropská unie slibuje, že se bude snažit udržet jadernou dohodu s Íránem (JCPOA) a chránit evropský byznys. Nicméně finanční realita nutí evropské firmy se sankcím podvolit – vysoká představitelka EU pro zahraniční otázky Federica Mogheriniová to popsala jako „váhu USA“.
Německo v pondělí slíbilo, že bude nabízet vývozní a investiční garance pro společnosti, které obchodují s Íránem. Navíc Berlín počítá s vedením dialogu se Spojenými státy v této otázce.
Kterých firem konkrétně se americké sankce proti Íránu ale už dotkly nebo potenciálně dotknou?
Mezi výrobci aut se jedná o firmu PSA (Citroën a Peugeot) s třetinovým podílem na íránském trhu. Firma už pozastavila svoje investice v zemi, aby zmenšila škody na svém byznysu. Firma Renault sdělila, že v Íránu chce zůstat, ale tak, aby to nepoškodilo její obchodní zájmy. Daimler uzavřel dohodu o dodávkách dodávek Mercedes-Benz, Volkswagen oznámil, že začne působit na íránském trhu, ale jeho velké zájmy v USA ho mohou donutit záměr přehodnotit. Švédská firma Scania už zrušila všechny objednávky, které nemohly být dodány před polovinou srpna. Na íránském trhu má Scania asi 5% podíl, v USA pak 13 %.
V roce 2016 podepsala firma Siemens smlouvy, která se týkaly zemního plynu, ale podle vedení firma v Íránu nemohla obchodovat a bude respektovat sankce. Firma Total oznámila, že zruší dohodu ohledně zemního plynu v Íránu. Podobně se rozhodla i jiná francouzská firma Air Liquide.
Dánská společnost A. P. Moller-Maersk už oznámila, že v Íránu přestane operovat. Také jiná dopravní společnost CMA CGM zastaví svoje íránské operace. Italská lodní společnost Fincantieri podepsala s Íránem dohodu v roce 2016 a ohlásila 12,5% nárůst vývozů do Íránu minulý rok.
Společnost Airbus podepsala s Íránem dohodu na 100 letadel v hodnotě 10 miliard dolarů, jen tři byly dodány. Ukončení dodávek pro Írán ale není považováno za ekonomicky problematické, Airbus má objednávky na 7000 letadel.
Společnost ATR dodala celkem 13 z 20 objednaných letadel. Zbytek dodávky je ve hvězdách, protože skupina má obchodní zájmy také v USA.
Italská společnost Ferrovie dello Stato podepsala kontrakty na stavbu dvou tratí pro rychlé vlaky. Švýcarská firma Stadler Rail sdělila, že svoje dohody v Íránu zruší. Totéž platí o dopravní části firmy Siemens, která bude sankce respektovat.
Letecké společnosti British Airlines and Lufthansa začaly nabízet přímé lety do Teheránu. Pravděpodobně je zruší, aby udržely svoje transatlantické lety. Sankce dopadnou také na francouzskou hotelovou síť AccorHotels a španělskou firmu Melia Hotels International.
Francouzská farmaceutická firma Sanofi oznámila, že bude i nadále v Íránu operovat v souladu s mezinárodními pravidly. Naopak německé banky Helaba a DZ Bank se rozhodly z Íránu stáhnout.