Zavedení cel na auta se podle slov ministra obchodu Rosse odsouvá na později. Je třeba více času na analýzu.
Trumpova administrativa posouvá zavedení cel na dovozy aut, čímž zmírňuje obavy v celém automobilovém odvětví, které je široce proti clům. Napsaly to noviny Wall Street Journal (vydání 22/08/2018).
Naznačily to komentáře ministra obchodu Wilbura Rosse. Ross původně slíbil, že analýza odhalující, zda dovozy aut ohrožují či neohrožují národní bezpečnost USA, bude hotova asi do konce srpna. Před zavedením cel je totiž právě potřeba taková zpráva. Jenže Ross později upřesnil, že se bude pokračovat ve vyšetřování a že zpráva na konci měsíce asi nebude.
Ross také uvedl, že bude trvat déle, než se zanalyzují podklady od výrobců aut, kteří jsou proti novým clům. Ti říkají, že nová cla by zvýšila náklady pro spotřebitele a narušila globální řetězce. Výrobci aut doufají v jednání a v to, že na cla nakonec nedojde.
Studie u aut by byla podobná jako u oceli a hliníku. Trump instruoval ministerstvo obchodu již v květnu. Cla na ocel vyvolala pochvalu od domácího ocelářského průmyslu, ale u aut tomu tak není.
Výrobci automobilů totiž masivně investovali do výrobních řetězců, které jsou propočítány na úrovni současných cel a nová cla by tyto řetězce zcela narušila.
Toyota, která je největším vývozcem aut do USA, řekla, že navržená cla by zvýšila náklady na všechny vozy, a to včetně těch, která se vyrábějí v USA, protože používají zahraniční díly. Takový sedan vyráběný v Kentucky by zdražil o asi 1800 dolarů, pokud by cla byla uvalena.
Ross zdůvodňoval posunutí zprávy tím, že plánovaný srpen nebral v úvahu „pokrok“ ve vyjednávání s NAFTA a s EU. Ross odmítnul stanovit přesné datum, ale podotkl, že se používá zákon o národní bezpečnosti z roku 1962. Zákon dává lhůtu 270 dnů od začátku šetření, což znamená až polovinu února příštího roku.