Vysvětlení čínského prezidenta Si Ťing-pchinga přišlo poté, co malajský premiér odvolal velký železniční projekt s Čínou.
Čínský prezident obhajuje plán Nové hedvábné stezky s tím, že nejde o klub fanoušků Číny. Vyzval také k vyrovnanému obchodu s partnerskými zeměmi. Proti čínským infrastrukturním plánům roste v některých zemích odpor, píše South China Morning Post.
Poznámky prezidenta, ke kterým došlo na akci k pátému výročí „Iniciativy pásu a stezky“ ukazuje, že Čína přizpůsobuje svůj tón a strategii, aby upokojila ty, kteří se obávají jejích globálních ambicí či diplomacie dluhové pasti.
Malajský premiér odvolal velký železniční projekt s Čínou a změny v Pákistánu by mohly ovlivnit čínsko-pákistánský ekonomický koridor.
Si zdůraznil, že iniciativa pásu stezky je otázka ekonomické spolupráce, ne vojenské či geopolitické aliance. Je to otevřený a inkluzivní proces, nejde o to vytvářet nějaké exkluzivní kluby či čínský klub.
Strategie se týká vytvoření sítě pro obchod a infrastrukturu po celém světě. Za posledních pět let Čína investovala už více než 60 mld. dolarů v zemích podél stezky a objem obchodu byl více než 5 bilionů jüanů. Si říká, že plán je již finalizován a že nyní se bude dolaďovat, s důrazem na projekty vysoké kvality. Projekty by měly vždy pomoci místním lidem.
Tímto způsobem se Peking snaží vypořádat s rostoucími obavami, že jeho infrastrukturní investice směřují na zisk politického vlivu. Je vidět, že čínské vedení podle toho upravuje rétoriku a tento tlak vnímá.
Eskalující konflikt v obchodě s USA a také nejistoty ohledně dalšího vývoje v tak zásadních zemích jako je Malajsie a Pákistán, donutily Čínu změnit k iniciativě přístup. Jiní analytikové říkají, že čínská diplomacie v periferních zemích selhala, že je potřeba postupně budovat důvěru. Jinak bude iniciativa jen diplomatickým rétorickým cvičením.