Japonsko vrací úder a začíná konkurovat Číně

Tokio se snaží o vlastní investiční projekty do infrastruktury v jihovýchodní Asii jako odpověď na expanzi vlivu Číny.

Japonsko se snaží o posílení svojí role v oblasti budování infrastruktur v regionu jihovýchodní Číny v souvislosti s čínským projektem Jednoho pásma, jedné stezky, píše pro Asie Times Bertil Lintner.

V uplynulém týdnu se v Tokiu konal summit Mekong-Japonsko, kde byl hostitelem premiér Šinzó Abe. Hostil představitele Thajska, Myanmaru, Laosu, Kambodže a také Vietnamu. Tématem diskuze byly infrastrukturní projekty. V pozadí se schovávala otázka Číny, píše Lintner.

Čína plánuje v rámci Jednoho pásma, jedné stezky investovat ambiciózní 1 bilion dolarů. Japonsko se nyní nově stylizuje do poskytovatele „kvalitní infrastruktury“ v oblasti jako součást plánů získat znovu významnou pozici v tomto strategickém regionu Asie. Zde v posledních letech slavila úspěchy Čína.  Pojem „kvalitní“ potichu cílí na rostoucí kritiku Číny. Ta se týká toho, že její infrastrukturní projekty jsou cestou do dluhové pasti a k erozi suverenity dlužníků ve prospěch Pekingu.

Japonsko, připomíná Lintner, má v regionu dlouhé dějiny stavby silnic, mostů a také letišť ve srovnání s Čínou. Částečně díky kontroverzním dějinám, které jdou zpátky do doby druhé světové války. Díky tomu má nyní Tokio skromnější přístup ve srovnání s hlasitou a vizionářskou Jednou stezkou, jedním pásmem.

Ovšem japonské investice do infrastruktury v jihovýchodní Číně dělaly od počátku 21. století až k roku 2017 celkově 230 miliard dolarů. V případě Číny se za stejnou dobu jednalo o 155 miliard dolarů.

Jednou ze zemí, pro které by japonské investice byly plusem je Myanmar (bývalá Burma), kde došlo díky situaci s Rohingy k propadu zahraničních investic. Země ale čelí možnosti sankcí. Japonský přístup k Myanmaru byl ale vždy velmi neutrální, což vede k tomu, že není vnímáno nepřátelsky také tamním režimem. Byla to ale Čína, kdo poskytoval Myanmaru velkou ekonomickou podporu v posledních letech, a to včetně (ale nejen) investic do infrastruktury – konkrétně například koridoru přes Myanmar až k Indickému oceánu. Velká závislost na Číně ale budí obavy ze ztráty nezávislosti země.

Při jednání v Tokiu Myanmar reprezentovala Aun Schan Su Ťij, která jednala s Abem také bilaterárně. Japonsko slíbilo podporu myanmarskému demokratizačnímu procesu a také investice v hodnotě 625 milionů dolarů.

K japonským projektům „kvalitní“ infrastruktury pak patří v kontextu regionu také stavba nových silnic v Kambodži, Laosu a ve Vietnamu, rozvoj přístavu v Kambodži a programy pro rozvoj lidských zdrojů ve všech pěti zemích. Ovšem, jak dále píše Lintner, je stále s otazníkem, zda tyto snahy budou stačit jako protiváha Číny, především pak v Kambodži a v Laosu, dvou zemích velmi závislých na čínských půjčkách.

V Thajsku je nicméně japonsko-čínská soutěž vyrovnávaná. Čínský projekt vysokorychlostní železnice mezi Čínou a východním pobřežím Thajska je pozastaven díky vojenské vládě. Část tratě je postavená v Laosu, ale není propojená v Thajsku. Na druhou stranu Japonsko je připraveno stavět v Thajsku méně strategickou, ale významnou železnici, která spojuje hlavní města se severním Thajskem a přístavy na jihu. Na rozdíl od Číny Japonsko nikdy nešlo cestou velkolepého projektu jako je Jedno pásmo, jedna stezka. Raději se vždy snažilo o spojení vícero iniciativ. Summit Mekong-Japan byl jen jednou z nich.

Japonsko je dále angažováno v iniciativě z roku 2016, která podporuje rozvoj obchodu ve východozápadním ekonomickém koridoru počínaje přístavem Danang ve Vietnamu přes Laos do Thajska a do Myanmaru. Financuje také jižní ekonomický koridor z Vietnamu, přes Kambodžu a jižní Laos do Myanmaru.

Strategicky je v regionu nyní v sázce hodně a teprve se uvidí, zda Japonsko bude schopné konkurovat Číně s jejím masivním projektem. Zatím je jasné, že Japonsko začalo ukazovat svoje ekonomické svaly v soutěži o moc v regionu jihovýchodní Asie a že tato soutěž předurčí budoucnost nejen pěti států oblasti Mekongu, ale i celého regionu.

Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.