Facebook použil data uživatelů pro další byznys, prozrazují nové dokumenty

Další uniklé interní dokumenty ukazují, že se firma snažila využívat svého přístupu k citlivým údajům uživatelů.

Podle dokumentů společnosti Facebook Inc., které získala televize NBC, dohlížel šéf společnosti Mark Zuckerberg na plány, které měly konsolidovat moc Facebooku a kontrolovat jeho konkurenty, a to pomocí uživatelských dat jako nástroje ke smlouvání. Veřejně přitom prohlašoval, že uživatelská data chrání.

Interní materiály společnosti Facebook pocházejí z let 2011 až 2015 a zahrnují emaily, prezentace, webové chaty a záznamy z jednání. Má se jednat o asi 4000 stran, z nichž zhruba 400 již bylo známo a stalo se například důvodem pro vyšetřování společnosti britským parlamentem v souvislostí s aférou Cambridge Analytica. Dokumenty ukazují, že Zuckerberg spolu s výkonnou radou a manažerským týmem hledal cesty, jak využít uživatelská data – včetně informací o přátelích, vztazích a fotkách – jako páku na partnerské společnosti. V některých případech mohl Facebook odměnit přátelskou společnost poskytnutím přístupu k uživatelským datům, u konkurenčních firem byl přístup k datům zakázán.

Facebook například poskytnul firmě Amazon uživatelská data za to, že na Facebooku utrácela za reklamní kampaně. Dokumenty také ukazují, že Facebook diskutoval o zamezení přístupu k datům společnostem nebo aplikacím, které považoval za konkurenty.

Podle materiálů se Zuckerbergovy sliby ohledně ochrany soukromí neshodovaly s interní praxí. I když spolupráce a sdílení informací o zákaznících je v byznysu běžná, Facebook měl přístup k citlivým datům, k nimž většina firem přístup nemá.

Společnost vymyslela několik způsobů, jak si zajistit, aby aplikace třetích stran kompenzovaly Facebook za přístup k údajům svých uživatelů, včetně přímých plateb, výdajů na reklamu a ujednání o sdílení dat.

Nakonec se ale rozhodla, že uživatelská data nebude prodávat přímo, ale že se o ně podělí s vývojáři aplikací, které Zuckerberg považoval za „přátelské“, nebo s těmi, kteří na Facebooku utratili peníze, případně svá vlastní data s firmou sdíleli.

Facebook popírá, že by komukoliv dával přednost proto, že na jeho síti utrácí více peněz za reklamu.

Firma Facebook nebyla obviněna z porušení zákona.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.