Opatření jsou zaměřena na podporu poptávky, například 300 euro pro každé dítě či snížení sazby DPH. Automobilový průmysl je balíčkem zklamán…
Německo zcela převrátilo svou ortodoxii ve výdajích a připravilo velký stimulační balíček ve výši 130 mld. euro. Hlavní součástí je snížení DPH, což je dosti překvapivý element, píší Financial Times. Německo očekává nejhorší recesi v poválečné historii.
Zároveň tím dochází k významné změně v německé fiskální politice. Německo dříve odmítalo tlaky MMF i dalších institucí, aby opustilo svou politiku vyrovnaného rozpočtu.
Německo je zároveň první zemí, která se posunula k rozsáhlému balíčku po epidemii. Půjde zejména o stimulaci spotřebitelské poptávky. Kancléřka Angela Merkelová v rozhovoru uvedla, že je ráda, že Německo odolalo kritice za „politiku černé nuly“, což znamená, že má nyní dost prostoru na akci.
Ministr pro ekonomiku, Peter Altmaier uvedl, že se jedná o nejrozsáhlejší stimulační balíček všech dob. Německo během pandemie dalo do pohybu opatření ve výši 10 % HDP.
Snížení DPH je ovšem dočasné, takže si od něj experti moc neslibují, i když jinak si pochvalují zaměření jak na spotřebu, tak na investice i na podporu malých a středních firem. Balíček zklamal ovšem automobilový průmysl, který čekal na přímou podporu na nákup vozidel. Místo toho ale budou podpořena elektroauta.
Snížení DPH je časově omezeno do konce roku. Standardní sazba se sníží z 19 na 16 %, nižší ze 7 na 5 %. Federální vláda na sebe ale převezme část nákladů souvisejících s dávkami podpory na bydlení.
Německé firmy si pochvalují zastropování sociálního zabezpečení na 40 % mezd pro příští roky. Pro firmy v oblasti cestovního ruchu a pohostinství byl vytvořen speciální fond na letní měsíce. Rodiny dostanou jednorázový bonus 300 euro na dítě.
Koalice se dále dohodla na zvláštním balíčku pro budoucnost v hodnotě 50 mld. euro. Ten obsahuje opatření k přechodu na zelenou ekonomiku, výzkum v oblasti umělé inteligence. Hodně se bude také investovat do infrastruktury pro elektroauta.
Merkelová tvrdí, že jak klimatická změna, tak digitalizace jsou zásadní trendy, a proto balíček nejenže má stimulovat ekonomiku nyní, ale zároveň udat směr budoucího vývoje.