Zatímco některé státy přešlapují na místě, co se týká digitalizace, Monako kráčí vstříc roku 2021 s technologií 5G od firmy Huawei a vlastním cloudem od Amazonu.
Monacká digitální revoluce je v plném proudu a stala se první zemí, která nabízí celoplošné pokrytí 5G. V rámci svého programu „Extended Monaco“ (Rozšířené Monako) doufá městský stát v transformaci země a zahájení nové kapitoly ve své historii.
Monacká vláda byla hybnou silou tohoto technologického průlomu, kterého bylo dosaženo ve spolupráci s čínskou firmou Huawei: společností proslulou nabídkou nejlepších zařízení 5G na světě.
9. září oznámil princ Albert II. plán na oživení digitální ekonomiky: „Dnes se digitální technologie stala více než kdy jindy strategickou a kritickou otázkou pro každou zemi. Proto se velmi snažím rozšířit její používání v rámci knížectví tak, aby mé zemi pomohla napsat novou stránku a stát se modelovou zemí, pokud jde o digitální technologii.“
V roce 2021 má být zprovozněn suverénní cloud Monaka (Monaco Cloud), který nabídne špičkové digitální aplikace a nástroje. Tento svrchovaný a bezpečný cloud založený na technologii světového lídra v tomto odvětví – Amazon Web Services (AWS), umožní ukládat data v knížectví podle monackého zákona a na úrovni zabezpečení ověřené a monitorované monackou agenturou pro digitální bezpečnost.
Monacký suverénní cloud bude sloužit jako základ pro vývoj a vytváření nových digitálních služeb v knížectví, včetně služeb souvisejících s inteligentním městem (smart city), elektronickým zdravím (e-health), elektronickým vzděláváním (e-education) a elektronickou vládou (e-government). „Když se v nepříliš vzdálené budoucnosti stane umělá inteligence ústředním bodem naší ekonomiky, budeme si moci užívat výhod díky cloudovému procesnímu výkonu a úložné kapacitě,“ vysvětluje hlavní ředitel pro digitalizaci Frédéric Genta.
Moderní stát
Od zahájení programu „Extended Monaco“ v dubnu 2019 se vláda snaží využívat digitální technologie jako prostředek ke zlepšení kvality života, a zejména vztahu občanů k vládě a jejím postupům.
Julien Dejanovic, ředitel digitálních služeb, který je zodpovědný za implementaci online služeb, vysvětlil přístup: „Naším cílem je pracovat na posunu vztahu mezi uživateli a vládou online. Nejde o nahrazení služeb, ale o zlepšení kvality vztahu, ať už je uživatel rodičem žáka, motoristou, úředníkem nebo nájemníkem.“