Od začátku války na Ukrajině se ruský dopravní systém ocitl na okraji zájmu.
Ruský ministr dopravy Vitalij Saveljev musel přiznat, že sankce doslova „zničily veškerou logistiku v zemi“.
Avtovaz nyní šetří na bezpečnosti a ekologii automobilů, cestující mají létat letadly ze sovětské éry a vagony ruských železnic budou dražší a méně kvalitní. Mnoho lidí bude muset změnit své plány na letní dovolenou – jednoduše nemají dostatek peněz na letenky. Téměř veškerá vnitrostátní doprava bude muset být opět zachraňována a kvalita služeb se bude jen zhoršovat.
Téměř okamžitě po ruské vojenské invazi na Ukrajinu se Evropa zcela uzavřela před ruskými letadly a zakázala přímý či nepřímý prodej zboží a technologií pro použití v letectví nebo vesmíru – a to bez ohledu na to, zda byly vyrobeny v EU. To se týká i letadel.
Alternativa není na obzoru
Najít alternativu k západní letecké technice bude v blízkém a střednědobém horizontu nemožné. Airbus a Boeing mají duopol na větší letadla a klíčové komponenty, jako jsou jejich motory, vyrábějí západní společnosti (v provozu je pouze několik větších ruských letadel). Trh s regionálními letadly je spornější a Rusko a Čína se snaží vstoupit do tohoto segmentu trhu. Čínská a ruská regionální proudová letadla jsou však do značné míry závislá na západních komponentech. U letounu Suchoj Superjet 100 ruské výroby tvoří západní díly podle odhadů více než polovinu jednotkových nákladů. I když existují plány na jejich nahrazení a zdvojnásobení ruského podílu na přidané hodnotě na 30 %, bude to příliš málo na to, aby se Suchoj Superjet 100 zachránil. Čína rovněž odmítla poskytnout díly.
„Kanibalizace“ letadel
Letecká pozorovatelka Anastázie Dagajevová se domnívá, že v takové situaci budou muset být některá letadla rozebrána na náhradní díly: „Samozřejmě existuje běžný způsob ‚kanibalizace‘ flotily. Když část flotily létá a část stojí na zemi a letadla jsou rozebírána na součástky. Například se toto děje v Íránu. Dalším způsobem je šedý dovoz součástek, tedy nákup potřebných dílů prostřednictvím třetích zemí.“
Rusko si vzhledem k okolnostem vzpomnělo na možnost létat s vlastními letadly. Stát poskytne dotace na obnovu osobních a nákladních letadel Tu-204, Il-96 a An-124, která patří společnosti United Aircraft Corporation. To znamená, že pro lety budou použity konstrukce letadel vyvinuté ještě v SSSR.
V segmentu letecké dopravy tak dojde k zásadním změnám. Nahrazení Boeingu a Airbusu letadly domácí výroby je samozřejmě špatné jak z hlediska ekonomiky, tak z hlediska komfortu. Spoustu věcí je třeba nastavit od začátku, bude to velmi pomalé. K tomu je třeba hledat nový dodavatelský řetězec, spolupracovat s mnoha podniky, ale nic z toho neexistuje. Je tedy těžké si představit, jak by ruský letecký průmysl mohl udržet své mezinárodní a domácí podnikání.
Psali jsme:
- Aerolinie chytají nový dech
- Rusko musí vrátit ukradená letadla, žádají europoslanci
- Globalizovaný svět dal Rusku nástroj, který Sovětský svaz neměl
Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.