Invaze čínských elektromobilů do Evropy

Nedostatek regulačních pobídek zpomaluje elektrifikaci evropských výrobců automobilů, zatímco čínští výrobci elektromobilů zvyšují svůj podíl na trhu.

Čínské automobilky se začínají prosazovat na evropském trhu, kde se letos prodalo 5 % všech bateriových elektromobilů. Podle současných trendů by mohly v roce 2025 dodávat do Evropy 9 až 18 % bateriových elektromobilů (BEV – battery electric vehicle), ukazuje nová studie Transport & Environment. Neschopnost výrobců automobilů v EU zvýšit dodávky BEV by mohla vést k tomu, že většinu masového trhu v Evropě ovládnou zámořské společnosti.

Julia Poliscanová, vrchní ředitelka platformy Transport & Environment, uvedla: „Evropské automobilky přibrzdily svou nabídku elektromobilů v době, kdy čínské a americké automobilky rychle uvádějí na trh nové modely. Pokud si chce Evropa udržet konkurenceschopnost svého automobilového průmyslu, musí EU zavést vlastní silnou průmyslovou politiku, která by se vyrovnala velké podpoře elektromobilů ze strany Číny a Ameriky. V sázce je klima a pracovní místa na kontinentu.“

„Absence regulačních pobídek zpomaluje prodej elektrických vozidel v Evropě mnohem více než krize v dodavatelském řetězci. Současné cíle v oblasti emisí CO2 u automobilů nefungují. EU musí urychleně uzákonit postupné ukončení používání benzinových a dieselových motorů v roce 2035 a odstranit mezery, které oslabují cíle výrobců automobilů. Měla by také podpořit opatření, jako je levný leasing elektromobilů, aby byly dostupné pro každého,“ dodala Poliscanová.

Zájem o čínské elektromobily: Sixt jich koupí rovnou 100 000

Nedávno média informovala o tom, že největší německá autopůjčovna Sixt nakoupí celkem 100 000 elektromobilů od čínské automobilky BYD (Build Your Dreams). Německé automobilky jako BMW, Mercedes a Volkswagen tak vyšly naprázdno.

Společnost Sixt uvádí, že v současné době má „více než 240 000 vozidel … ve více než 400 městech v 50 zemích světa“. Díky dohodě mezi společnostmi Sixt a BYD tak půjčovna vozů koupí téměř polovinu svého současného vozového parku od čínské společnosti, nikoliv z Německa. Není žádným tajemstvím, že společnost BYD a další čínské automobilky, jako jsou Geely, Li Auto, Nio a XPeng, jsou masivně dotovány čínskou vládou, aby mohly expandovat na západní trhy.

Zdá se, že strategie společnosti BYD pro Německo a Evropu se vyplácí. Megaprojekt se společností Sixt přináší společnosti BYD obrovské zastoupení na německém trhu a v Evropě.

Ovšem opačným směrem automobilový byznys nevypadá už tak růžově a gigant Stellantis zvažuje stažení z Číny a chce dovozní cla na auta.

Čína klade výrobcům z EU „překážky“

Stellantis (zahrnující značky Peugeot, Chrysler, Dodge, Jeep, Opel a Fiat) je s podílem na trhu v EU přibližně 25 % jednou z největších automobilových společností na světě, která má v Evropě i v USA silné postavení. Co se však týče čínského trhu, může být brzy konec: „Generální ředitel Stellantisu Carlos Tavares má Číny dost a zvažuje stažení výroby ze země,“ píše Automobilwoche. Podle této zprávy Tavares na pařížském autosalonu prohlásil, že by bylo správné uvalit na čínská vozidla v Evropě stejná dovozní cla, jaká jsou uvalena na západní vozidla v Číně.

V Číně stát klade zahraničním výrobcům překážky, zatímco v Evropě jsou čínští výrobci vítáni s otevřenou náručí, uvedl Tavares. Takto ostrá kritika je poněkud neobvyklá: Čína je pro mnoho výrobců automobilů nejdůležitějším samostatným trhem na světě – zejména pro německé výrobce, jako je Mercedes.

Kvůli dobrým ziskům v této obrovské zemi evropské a také americké společnosti nejenže akceptují spolupráci s čínskou diktaturou a obvykle se dívají jinam v otázkách, jako jsou lidská práva, ale také podstupují vysoká rizika: společné podniky s čínskými společnostmi, které musí být násilně zakládány, jim také slouží k odčerpávání západního know-how. Tato strategie by se v budoucnu nemusela vyplatit. „Ve světě s rostoucím napětím není třeba vytvářet další zranitelná místa, nepotřebujeme továrny v Číně,“ míní Tavares.

Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.