Španělské město Ceuta na severním pobřeží Afriky se stalo novým hlavním centrem přepravy ruské ropy.
Přes průliv naproti Gibraltaru se nachází autonomní město Ceuta, které je spolu s městem Melilla jednou ze dvou španělských exkláv v Africe. To bylo známé jako centrum nelegálního obchodu s omamnými látkami. Námořní poradenská společnost Windward Ltd nyní pro tisk uvedla, že se město stalo i centrem nezákonných aktivit zaměřených na zakrytí původu surovin přepravovaných z lodi na loď. Vody kolem Ceuty se od počátku války na Ukrajině staly dějištěm stále většího počtu lodních transferů a zvýšená aktivita je podle Windward jednoznačně spojena s Ruskem. To se prý snaží zamaskovat trasy a umístění tankerů a využívá obrovské „temné flotily“, aby se vyhnulo západním sankcím a cenovým stropům pro ruskou ropu a ropné produkty. Windward tvrdí, že přístavy zaznamenaly v severní Africe 147% nárůst příjezdů tankerů, většinou ropných tankerů, z Ruska. Překládka z lodi na loď pod zkratkou STS (Ship-to-ship transfer) a skryté obchodní aktivity prudce vzrostly i v oblasti Černého moře.
Tyto obchodní aktivity provádějí hlavně tankery registrované v zemích, jako je Panama, Malta, Libérie nebo Kamerun. Neobvykle velký počet tankerů změnil v posledních měsících majitele, což je podle analytiků a představitelů lodního průmyslu dáno tlakem ze strany Ruska (s úmyslem pokračovat v přepravě velkých objemů ropy) a též subjektů ochotných profitovat z obchodu s ruskou ropou i v režimu sankcí. „Temná“ nebo „stínová“ flotila ropných tankerů se rozrůstá a zahrnuje tankery přepravující sankcionovanou íránskou a venezuelskou ropu, ale také stále větší objemy ruské ropy a produktů. Nakládky uralské ropy pomocí přepravy STS ve Středozemním moři od prosince do ledna osmkrát vzrostly, jde o rekordní růst za celý měsíc od doby, kdy začalo platit opatření, jímž EU zakázala dovoz ruské ropy po moři.
Psali jsme: