Čtvrtina Evropanů se v dopravě necítí bezpečně

27 % obyvatel Evropy se v dopravě necítí bezpečně. Která jsou nejméně bezpečná města a jak vidí obyvatelé stav silnic ve své zemi?

Podle každoročního indexu bezpečnosti na silnicích ve městech, který sestavuje společnost Cyclomedia jsou na tom nejhůře Atény, kde se cítí bezpečně pouze 32 % obyvatel. Řím (40 %) a Milán (46 %) mají v oblasti bezpečnosti silničního provozu rovněž nízké skóre. Nejlepšího skóre dosáhl estonský Tallinn, kde se v dopravě cítí bezpečně 88 % obyvatel, na druhém a třetím místě je španělská Zaragoza (86 %) a finské Helsinky (86 %). Více než polovina Evropanů (51 %) si myslí, že silnice v jejich městě způsobují nebezpečné dopravní situace. Není překvapením, že žebříček měst s nejhoršími silnicemi opět vedou Řím (82 %), Atény (81 %) a Milán (67 %). Také v Belgii, která je známá svými hrbolatými silnicemi, si většina obyvatel myslí, že by kvalita mohla být lepší. Přibližně šest z deseti obyvatel Namuru (64 %) a Bruselu (63 %) považuje silnice za nebezpečné.

Přibližně 44 % Evropanů si myslí, že úřady nedělají dost. Podle nich lze zlepšení dosáhnout lepším oddělením různých typů silnic (55 %), zlepšením cyklostezek (34 %) a přehlednějšími křižovatkami (32 %). „Občané, vlády, znalostní instituce a společnosti musí spolupracovat, aby našli správnou kombinaci inovativních řešení a ekosystémů, které budou schopny implementovat“ říká Bart Verbeeck, obchodní ředitel společnosti Cyclomedia. „Všechny druhy inteligentních semaforů, pouličního osvětlení, kamer a senzorů umožňují provádět analýzu dat v reálném čase, a tím rychleji odhalovat problémy a přestupky.“ Více než šest z deseti Evropanů (62 %) dále považuje za dobrý nápad snížit maximální rychlost v centrech měst o 30 kilometrů za hodinu. A konečně, 83 % Evropanů se vyslovuje pro nulovou toleranci v zájmu zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Průzkum byl proveden v roce 2024 mezi 11 982 respondenty ve 39 evropských městech.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.