„Zelený“ trajekt vypouští více CO2 než stará dieselová loď

Nový skotský trajekt „Glen Sannox“ měl být skvělým příkladem lodní dopravy šetrné ke klimatu. Nyní se však ukazuje, že loď vypouští více CO2 než starý dieselový parník, který nahrazuje.

Automobilový trajekt, na který Britové čekali deset let, má 13. ledna vyplout na svou první plavbu. Glen Sannox je první lodí postavenou ve Velké Británii, která je poháněna dvojím pohonným systémem sestávajícím z nafty a zkapalněného zemního plynu LNG, uvedl magazín Focus.

Plavidlo je více než 102 metrů dlouhé a má kapacitu 1 000 cestujících a 127 automobilů. Provozuje ho státní lodní společnost CalMac Ferries a je poháněn pohonným systémem, který by měl stanovit ekologické standardy v mezinárodní lodní dopravě: „Zelený“ Glen Sannox měl spotřebovat o 400 tun CO2 ročně méně než současné lodě na trase Ardrossan-Arran.

Nyní však vyšlo najevo, že je tomu přesně naopak: uhlíková stopa „zeleného trajektu“ je větší než u 31 let starého plavidla s dieselovým pohonem, které v současnosti jezdí na trase mezi skotskou pevninou a ostrovem Arran, informovala britská BBC. Analýza lodní společnosti CalMac ukázala, že Glen Sannox vypustí ročně 10 391 tun ekvivalentu CO2, zatímco starý trajekt MV Caledonian Isles 7 732 tun.

Majitel lodi CMAL tvrdí, že toto srovnání není platné, protože Glen Sannox je mnohem větší loď. Starý hlavní trajekt Caledonian Isles pojme pouze 90 aut. Podle BBC je však faktem, že uhlíková stopa trajektu na LNG je méně šetrná ke klimatu, než se slibovalo. Namísto úspory 400 tun CO2 by vzniklo dalších 700 tun – a to nepočítáme 2500 tun metanu, který by se do výpočtu také musel zahrnout.

„V nejlepším případě je přínos používání LNG zanedbatelný,“ řekl BBC odborník na energetiku a lodní dopravu Tristan Smith z University College London. „V nejhorším případě by došlo ke zhoršení.“

Další podrobnosti se dočtete zdezde.

Ilustrační foto: Dave souza, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.