Trumpova cla Muska před konkurencí čínského výrobce BYD nezachrání

Nové 25% clo na automobily sice ochrání Teslu v USA, společnost BYD však zabírá podíl na trhu s elektromobily téměř všude jinde.

Podle ekonomů nemá z obchodní války skutečný prospěch nikdo, Elon Musk však tuto myšlenku zpochybňuje, napsal William Pesek pro Asia Times. V lednu 2024 varoval, že americký průmysl elektromobilů bude bez výrazných cel konkurovat Číně neúspěšně, nyní považuje za úspěch, že americký prezident Donald Trump uvaluje na globální automobilový sektor 25% cla.

Musk poznamenal, že čínské automobilky jsou velmi konkurenceschopné a bez obchodních bariér by dominovaly. Konkrétně poukázal na čínskou společnost BYD vyrábějící elektromobily, která na konci roku 2024 v tržbách přesáhla hranici 100 miliard dolarů a překonala tak Teslu. BYD toho dosáhla díky pokročilým elektromobilům a hybridním vozidlům.

Akcie společnosti BYD díky působivému růstu přímo vyskočily a analytik Michael Dunne ocenil její pozoruhodný výkon. Muskova Tesla zatím těží z toho, že má v USA velké továrny, kterých se cla netýkají, kdežto společnostem jako Volkswagen a General Motors zvyšují nová cla náklady.

Analytici společnosti Wedbush Securities popisují Trumpem nedávno zavedená cla jako „protivítr podobný uragánu“ pro americké spotřebitele. Naznačují, že zvolená sazba 25 % je obzvláště náročná. Situace ohledně cel se může v rámci probíhajících jednání ještě změnit. V automobilovém průmyslu je společnost Tesla považována za „nejméně exponovaného“ velkého výrobce automobilů díky své rozsáhlé výrobě v USA.

Také Garrett Nelson ze společnosti CFRA Research a Itay Michaeli ze společnosti TD Cowen zdůrazňují výhody společnosti Tesla plynoucí z toho, že se plně vyrábí v USA. Analytici Deutsche Bank se shodují, že Tesla a Ford jsou lépe chráněny před cly, zatímco GM je vystaven riziku kvůli provozu v Mexiku. Toyota jako hlavní vývozce do USA čelí značným výzvám, přestože má v zemi několik továren. Obavy z růstu cen mohou ovlivnit náladu amerických spotřebitelů a existuje riziko odvetných opatření ze strany dalších zemí. Evropští představitelé kritizují cla za jejich negativní dopad na podniky a spotřebitele.

Byla by ovšem společnost BYD dnes tak úspěšná bez vlivu německého designéra Wolfganga Eggera a počáteční investice Buffettovy Berkshire Hathaway? Čína se navíc aktivně brání zahraničním automobilovým společnostem. Prezident Trump otevřeně podpořil cla, ale Čína už je několik let také využívá. Tato cla spolu s cílenými investicemi pomohla Číně k růstu vedoucí pozice ve výrobě, což se projevilo v přebytku obchodní bilance ve výši 1 bilionu dolarů v roce 2024.

Když Dunne v roce 1990 založil v Pekingu společnost, Čína vyráběla méně než 500 000 automobilů ročně. Aby Čína vybudovala svůj automobilový průmysl, zavedla 100% cla, omezila dovozní licence a prosadila politiku, která vyžadovala, aby zahraniční výrobci automobilů spolupracovali při výrobě s čínskými společnostmi. Do roku 2024 Čína vyrobila 31 milionů vozidel, přičemž zachovala přísná omezení trhu.

Trumpova cla zatěžují globální ekonomiku a mají dopad na společnost Tesla, která zaznamenala výrazný pokles registrací v EU. Analytici poznamenávají, že Muskovy politické kroky poškodily značku Tesla, zatímco akcie společnosti BYD v prostředí tvrdé konkurence rostou.

Společnost BYD je v současné době velmi populární automobilkou, ale spotřebitelé v USA si její vozy nemohou koupit kvůli vysokým daním na čínské elektromobily, které zavedl bývalý prezident Joe Biden.

Musk a jeho firma Tesla nyní čelí konkurenci mnoha nových společností vyrábějících elektromobily v Asii a dalších zemích, kde se cenově dostupným čínským elektromobilům daří.

Akcie čínské společnosti Xpeng letos vzrostly o 85 %, zisky zaznamenaly také společnosti Nio a Geely. Tato situace naznačuje, že Tesla nemusí mít v budoucnu trh jen pro sebe, a to navzdory novým clům.

Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.