Zatímco mnohé evropské vlády tlačí na elektromobilitu jako cestu k uhlíkové neutralitě, francouzští spotřebitelé zůstávají skeptičtí.
Elektromobily aktuálně tvoří jen 14 % všech nově prodaných vozidel ve Francii. Podle aktuální studie společnosti Deloitte má v roce 2025 zájem o koupi elektromobilu pouze 9 % Francouzů, což je stejné číslo jako v loňském roce. Ostatní dávají přednost vozidlům s hybridním či spalovacím pohonem, jejichž podíl na trhu roste. Data ukazují na neochotu přecházet na „čistší“ alternativy, která se už promítá i do konkrétních čísel. Registrace nových elektromobilů mezi soukromými osobami klesly v květnu o dramatických 58 %. Hlavní překážkou zůstává cena — ale přibývají i další obavy, kdy například až 43 % dotazovaných se obává vysokých nákladů na výměnu baterie, dalších 28 % zmiňuje pochyby o životnosti baterií. Francouzská vláda sice plánuje v červenci zavést vyšší nákupní bonusy, nicméně odborníci se shodují, že to samotné poptávku radikálně nezmění. Přes řadu výhod rozvoji elektromobility stále brání mnoho negativ. Pořizovací cena vozidel je stále vysoká, problémem je i dlouhá doba nabíjení či nedostatečná síť dobíjecích stanic. Výroba a recyklace baterií navíc zatím nejsou bez ekologických a etických problémů, zejména kvůli těžbě lithia a kobaltu.
Zajímavé naopak je, že podle průzkumu je část spotřebitelů ochotna za elektromobil zaplatit víc než dříve. 34 % z nich uvádí, že by utratili více než 30 000 eur, v čemž spočívá potenciál pro masový trh, zejména pokud se na trh dostanou levnější modely jako Renault 5, Citroën eC3 nebo čínský BYD Dolphin Surf s cenovkou kolem 20 000 eur. Tento trend bohužel automaticky neznamená příležitost pro klasické francouzské značky. Až 55 % Francouzů totiž plánuje při příštím nákupu změnit značku, a u elektromobilů už nehledí tolik na národní původ, ale spíše na výkon a cenu. „Spotřebitelé dnes akceptují elektromobil i od značky, kterou donedávna vůbec neznali,“ shrnuje Guillaume Crunelle, expert na automobilový průmysl v Deloitte. Výrobci z Číny a dalších nových trhů tak získávají prostor, který dříve držely tradiční evropské automobilky.