Volby na Ukrajině: Zelenskij 61 %, Porošenko 24 %

Šetření mezi rozhodnutými ukrajinskými voliči ukazuje na jasnou převahu Volodymyra Zelenského nad Petrem Porošenkem. Oba kandidáti čerpají z protestních hlasů.

Výzkum ukrajinské sociologické skupiny Rating uvádí, že by druhé kolo ukrajinských prezidentských voleb měl s přehledem vyhrát herec Volodymyr Zelenskij. Předvolební výzkum ukazuje, že by v druhém kolem Zelenského volilo 61 % těch dotázaných, kteří půjdou volit. Stávajícího prezidenta Petra Porošenka 24 % dotázaných, kteří hodlají jít k volbám.

Podle výzkumu je ale 15 % respondentů nerozhodnutých. Mezi těmi, kdo se chystají jít volit (a vědí přesně, komu dají hlas), je pro Zelenského dokonce 71 % a pro Porošenka 29 %.

Zároveň ale z počtu všech dotázaných by podpořilo 51 % Ukrajinců Zelenského a 21 % Porošenka, 18 % se zatím nerozhodlo a 10 % nepůjde volit.

Zelenskij má před svým konkurentem náskok ve všech věkových kategoriích. Náskok má také v regionech Ukrajiny: na východě, jihu i ve středu. Na západě jsou šance obou kandidátů vyrovnané.

61 % dotázaných si myslí, že se prezidentem země stane Zelenskij, šance Porošenkovi dává 17 % lidí, 22 % neví. Výzkum tvrdí, že analýza dynamiky motivů hlasování ve druhém kole ukazuje na vzrůstající roli protestního hlasování. Platí to pro oba kandidáty. 75 % dotázaných voličů Porošenka hlasují za něj, ale 22 % proti Zelenskému. 57 % voličů Zelenského volí svého kandidáta, ale 41 % volí proti Porošenkovi.

Dále podle výzkumu očekává celkem 39 % dotázaných, že v druhém kole voleb dojde ke značným falzifikacím, 37 % si myslí, že falzifikace budou malé a 14 % žádné falzifikace druhého kola voleb neočekává.

Výzkum se konal mezi 5. až 10. dubnem 2019 a zahrnul 3000 respondentů podle metody face-to-face. Statistická chyba nedělá více než 1,8 %.

Ilustrační foto: Autor – Tohaomg, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=77734936

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.