V Davosu objevili, že pracovníci jsou cenní

Davos 2020: Manažeři by měli naslouchat investorům, ale stejně tak i svým zaměstnancům. Když nyní v Davosu tak „napravují svět“, tak pak by to mohli zkusit doopravdy – ve svých firmách.

Andrew Edgecliffe-Johnson píše na stránkách novin Financial Times o tom, že všechno to povídání kolem „stakeholderů“ (slovo má v češtině význam zainteresované strany) ignoruje nedůvěru zaměstnanců.

Pracovníci světa, radujte se, začíná ironicky svůj článek autor. Nyní se vaši šéfové usnesli, že budete „stakeholdeři“ neboli zúčastněná strana a že možná pro ně budete mít i nějakou cenu, tedy kromě akcionářů, od nichž chtějí bonusy.

Možná byste si řekli, že ti, kteří mají více peněz než vy kdy vůbec uvidíte, budou mít jaksi stále navrch. Ale kdepak, to Davos, ten je odvane, pokračuje kousavě autor. Davos to je šťastná planeta udržitelnosti a hezčího života, a na týden zmizí zpětný nákup akcií i všechny řeči o efektivitě.

Celý týden v Davosu všichni jen myslí na to, jak zlepšit vaše vyhlídky tváří v tvář robotům a umělé inteligenci, budou diskutovat o inkluzivní práci a zmírňovat obavy z „gig“ ekonomiky (příkladem jsou platformy Uber nebo Airbn – pozn. redakce), která je jiným slovem pro prekarizaci.

Firmy si teď samy o sobě myslí, že vytvářejí kulturu „celoživotního učení“ a vůbec se v tomto ohledu vnímají pozitivně. Jediný malý problém spočívá v tom, že jejich zaměstnanci si to vůbec nemyslí. Méně, než třetina zaměstnanců věří tomu, že firmy vyplácejí slušnou mzdu. Více než 83 % z nich má strach, že ztratí svou práci – na úkor těch, co jsou na „volné noze“, protože se práce přesune do zahraničí, nebo ji bude zastávat robot. Řada firem ovšem dochází k názoru, že se nemohou spolehnout na vlády, že jim poskytnou pracovníky s kvalifikací, kterou potřebují. Třeba Walmart rozjel velkou iniciativu na rekvalifikace. Možná to bude lepší investice než zpětný nákup akcií. Ale taky by stálo za to pracovníkům naslouchat.

Autor uvádí příklad šéfa PayPalu, který se zúčastnil Davosu minulý rok. Začal se prý zajímat o to, jak se mzdou vycházejí jeho pracovníci a „byl v šoku“, když zjistil, že 60 % z nich má problém vůbec nějak vyjít. Firma zareagovala tím, že navýšila mzdy, dala zaměstnancům akcie a nabídla jim finanční vzdělávání. Mělo to své náklady, nicméně Schulman si myslí, že taková politika přinese své ovoce.

Jak známo, máloco zvyšuje důvěru zákazníka ve firmu jako to, když firma dobře zachází se svými zaměstnanci. A to by mělo být i dobré znamení pro investory. Možná mají manažeři hodně priorit, ale zlepšit postavení zaměstnanců je relativně to nejsnazší. Nějaké debaty o inkluzi v Davosu mohou být rétorické cvičení, ale platit slušné mzdy a naslouchat, to je něco jiného.

Většině špičkových manažerů je ovšem jedno, jak se žije těm, kteří jsou pod nimi. Méně než 40 % členů sítě YPO, což je síť vrcholných manažerů celého světa, kdy zkoumalo spokojenost a důvěru zaměstnanců.

Manažeři by se měli ujistit, že naslouchají investorům, ale stejně tak i svým zaměstnancům. A když v Davosu tak pěkně „napraví svět“, tak to pak můžou zkusit doopravdy, ve svých firmách.


Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Ilustrační foto: Autor – Flickr/WEF, CC Licence

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.