EU a Británie si posvítí na reklamní praxi Facebooku

EU a Velká Británie zahajují vyšetřování ve věci využívání reklamních dat společností Facebook.

Společnost Facebook patří od začátku června ke společnostem (Google, Apple a Amazon) posazeným na horké antimonopolní křeslo Evropské unie, píše Politico. Regulační orgány pro hospodářskou soutěž EU a Velké Británie zahájily paralelní sondy, které se týkají způsobu, jak Facebook využívá data od inzerentů, aby jim konkuroval.

Evropská komise se zatím zaměřila na to, jak společnost Facebook využívá údaje pro svou službu Marketplace, Úřad pro hospodářskou soutěž a trhy v Londýně zkoumá také způsoby, jak společnost využívá data z Facebook Dating (služba seznamovacího profilu, v Evropě byla spuštěna v roce 2020).

Jak uvedla místopředsedkyně Evropské komise Margrethe Vestagerová: „Facebook shromažďuje obrovské množství údajů o činnostech uživatelů. Budeme se podrobně zabývat tím, zda tato data nedávají Facebooku nepatřičnou konkurenční výhodu.“ Šéf úřadu pro hospodářskou soutěž ve Velké Británii Andrea Coscelli řekl: „Každá taková výhoda může konkurenčním firmám ztížit úspěch, včetně nových a menších podniků, a může omezit výběr zákazníků.“

Kromě sondy o využívání údajů společností Facebook se Evropská komise zaměřuje také na to, zda Facebook nepostupoval neoprávněně, když službu Marketplace prakticky vnutil stovkám milionů uživatelů své sociální sítě v Evropě. Tento postup „vázání” nebo „spojování” například v minulosti nespravedlivě zvýhodňoval Windows Media Player společnosti Microsoft nebo řadu aplikací Google, které byly předinstalovány do smartphonů používajících operační systém Android.

Facebook uvedl, že bude „nadále plně spolupracovat na vyšetřováních, aby prokázal, že nemají opodstatnění“. Podle společnosti nabízí Marketplace i služba Dating lidem víc možností a obě aplikace působí ve velmi konkurenčním prostředí dalších podobných programů.

Nové právní sondy přicházejí ve chvíli, kdy regulátoři v celé Evropě stupňují snahy zkrotit moc největších technologických společností, ke kterým Facebook, Google nebo Apple patří.

Psali jsme:

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.