Opce na jaderné bloky v Temelíně

Jaromír Janda komentuje situaci kolem opcí na jaderný blok pro elektrárnu v Temelíně.

S přípravou výběrového řízení na nový jaderný blok v Dukovanech se objevily zprávy, že s kontraktem na nový blok v Dukovanech bude možná opce na další bloky v Temelíně. Stojí proto za připomenutí jak to v roce 2014 bylo s přípravou a výběrovým řízením na nové jaderné bloky v Temelíně, které nakonec z rozhodnutí vlády nijak projekt nepodpořit „nedopadlo“ a dále zamyšlení jak strategicky umíme nebo spíše neumíme plánovat tak významné projekty jakými jaderné zdroje bezesporu jsou.

S přípravou nových jaderných bloků v Temelíně se zpočátku dle dostupných informací rovněž počítalo s opcí na další bloky v Dukovanech a dále v Jaslovských Bohunicích na Slovensku celkem 5 bloků. Lze předpokládat, že se vycházelo z predikcí budoucího vývoje spotřeby elektrické energie a jejích dostupných zdrojů, které budou v průběhu času u nás k dispozici, anebo se budou odstavovat. Později v průběhu příprav se však zřejmě ukázalo, že úvahy o snížení celkové ceny díky kontraktu na více bloků najednou nejsou příliš reálné, protože podmínky, rozsah a délka příprav a nakonec výstavby samotné u takovýchto projektů jsou natolik specifické a podléhají mnoha dalším vlivům v průběhu realizace, že není možné opcí na další bloky efektivně dosáhnout konkurenceschopné ceny. Pokud by v době nabídky na nové bloky v Temelíně měl dodavatel pro předpokládaný kontrakt tzv. EPC (Engineering, Procurement and Construction) nabídnout také opci na další bloky, musel by si cenu navýšit vzhledem k rozsahu projektu, rizik a celkové době příprav a výstavby natolik, že opce by nedávala smysl. Ostatně současný růst cen téměř všech komodit v průmyslu potvrzuje výše uvedené a to by projekt výstavby v Temelíně (pokud by se realizoval) byl teprve v začátku a opce na bloky v dalších lokalitách zatím ještě v nedohlednu.

Smysl dává, a u mnoha projektů se tak děje, stavět dva bloky s odstupem jednoho až dvou let, kdy lze dosáhnout úspory v nákladech při realizaci projektu odhadem na úrovni 40 % a to jednak řadou zařízení společných pro oba bloky, ale také návazností výstavby v jedné lokalitě. Proto původní úvaha začít s výstavbou v lokalitě Temelín a to dvěma bloky a následně přejít k výstavbě dalších bloků v lokalitě Dukovany byla z ekonomického pohledu zcela správná. Bohužel tehdejší vláda s premiérem B. Sobotkou a ministrem financí A. Babišem rozhodla, že projekt NEpodpoří žádným způsobem, výběrové řízení na nové jaderné bloky v lokalitě Temelín tak bylo v roce 2014 zastaveno a to se značnými ztrátami jak pro investora tedy společnost ČEZ, tak pro všechny tři tehdejší účastníky výběrového řízení a tím nakonec pro ČR samotnou na ztrátě reputace pro zahraniční firmy.

Přesto nakonec po řadě strategií, analýz a akčních plánů rozvoje jaderné energetiky a z nich vyplývajících úkolů, které se notoricky neplnily, se vláda stále s A. Babišem ovšem tentokrát v pozici premiéra rozhodla, že investorovi tedy polostátní společnosti ČEZ bude nejen garantovat cenu vyrobené elektrické energie z nového jaderného zdroje v Dukovanech, ale také legislativní prostředí a navíc poskytne financování na celý projekt. Tím jsme se dopracovali k přípravě výběrového řízení na jeden nový blok v Dukovanech, což ovšem jak víme, je pro zajištění naší energetické soběstačnosti zoufale málo a je samozřejmě škoda ztráty času a investovaných prostředků do zrušeného výběrového řízení na dva bloky v lokalitě Temelín v roce 2014.

A dnes po všem tom trápení a několika promarněných letech začínáme znovu hovořit o potřebě výstavby dalších bloků na jaderné elektrárně v Temelíně a to s využitím opce. Ne že by další bloky nebyly potřeba, bezpochyby jsou, ale kolik bychom ušetřili času a financí nebýt zrušení projektu v roce 2014 a proč dnes zvažujeme nejdražší možnou cestu výstavby dalších bloků a to ještě v situaci, kdy není koho vybírat a dosáhnout pro nás výhodných podmínek výstavby, protože blok splňující požadované parametry má ze zbylých účastníků výběrového řízení pouze jeden z uchazečů. Pravdu tak má pan prezident, když upozorňuje, že zúžení resp. omezení účastníků výběrového řízení bude mít dopad především na navýšení ceny.

Jak strategicky postupujeme, jak plníme vládou schválenou Státní energetickou koncepci a jsme nebo nejsme schopni rozhodnout a vytvořit odpovídající podmínky pro realizaci velkých a významných projektů, která mají zajistit dostatek potřebné elektrické energie pro naše firmy a domácnosti, si může na základě výše uvedeného odpovědět každý sám. Přitom není pochyb, že vítězem celého výběrového řízení na všechny bloky, které potřebujeme, by měl být především náš průmysl a naše firmy. Ty by měly dostat „opci“ na výstavbu všech nových jaderných bloků u nás. Investovali bychom tak především do našeho rozvoje ve špičkovém oboru, ale o tom jindy.

P.S. Protože se blíží volby, asi by stálo za to zalistovat ve volebních programech stran, které se uchází o přízeň voličů, která z nich v programu pamatuje na náš průmysl při zajištění výstavby nových jaderných zdrojů u nás.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.