Nový (z)boží 2022

Věra Beranová recenzuje pravidelnou přehlídku soutěže studentského designu Nový (z)boží 2022.

Pod tímto názvem probíhají pravidelné přehlídky výsledků profesionální soutěže studentského designu. Nejedná se jen o nějaké zboží, ale především takové zboží, které svým způsobem může být také Boží. Tady se to myslí jako Boží, které je nejen funkční, ale stejně tak má i své významné estetické poslání. Již 32 let se vyhlašuje tato soutěž, které se mohou účastnit studenti domácích i zahraničních vysokých a středních uměleckých škol.

Soutěžní obory v rámci designu, užitého umění, jsou velmi široké, a tak je každý ročník soutěže věnován vždy jedné oblasti. Letos to pak byly práce, které se věnovaly nejširšímu spektru vizuální komunikace. Celkový rozsah odevzdaných prací je úctyhodný, stejně jako udělení hlavních cen. Do soutěže se přihlásilo 163 autorů, z 19 vysokých škol a z 8 vyšších a středních odborných škol výtvarného zaměření.

Takováto významná akce také předpokládá náležitou výstavní reprezentaci. Jistě zde nemáme na mysli jen tu oceněnou tvorbu. O významu designu (a v podstatě užitého umění) v tom nejširším slova smyslu je asi zbytečné se zmiňovat. Letošní výstava se, tak jako v předcházejících letech, koná na jedinečném místě – v novorenesančním paláci v Rytířské ulici na Starém městě Pražském patřící České spořitelně. Tato budova byla postavena na konci 19. století podle návrhu Antonína Wiehla a Osvalda Polívky. Patří (také díky vnitřní výzdobě, na které se podíleli například, Mikoláš Aleš, Julius Mařák, Stanislav Sucharda a další) k tomu nejlepšímu, co bylo ve své době vytvořeno. Tedy adresa vzpomínané výstavy studentského designu by jistě svým způsobem mohla přispět k popularitě a návštěvnosti jakékoliv výstavy. Bohužel skutečnost je poněkud jiná. Malý výstavní prostor Galerie České spořitelny se nachází v podstatě ve sklepení, do kterého se ojedinělý návštěvník dostane po průmyslovém schodišti a těžko se rozkoukává v setmělém předsálí. Návštěvníka, který z frekventované Rytířské ulice těžko nalézá vstup do tohoto podzemí (tedy galerie), musí určitě napadnout, co asi stálo v cestě možnosti využití příznivějších prostor tohoto paláce k otevření opravdové Galerie České spořitelny. To se samozřejmě týká nejen pravidelných výstav studentského designu, ale i přehlídek bohatých fondů výtvarných děl z majetku České spořitelny. V této souvislosti nás napadá možné srovnání s výstavními prostory pojišťovny Kooperativa v pražském Karlíně, která pořádá doslova reprezentační přehlídky v adekvátních výstavních prostorách.

Přes tuto skromnou přehlídku vítězných děl studentské tvorby, bohužel podtrženou instalací, která spíše připomíná nahodilé rozmístění, má návštěvník možnost se seznámit se zajímavou tvorbou. Tak například svůj půvab a humor má kolekce věnovaná cideru, včetně návrhů lahví, také tašek, spolu s využitím různých průpovídek, jako například: „Za trochu cideru, šla bych světa kraj“, autorky Dominiky Hynkové. Jistě úspěšné jsou i nápadité různé turistické texty a mapky, jako „Do Norska s Vendelínou“ autorky Venduly Frydrychové. K vážnějšímu tématu se obrací soubor plakátů Emmy Folprechtové nazvaný „Rozhovor o holčičích věcech“, kde velmi úspornou a názornou formou autorka upozorňuje na intimní problémy dospívající dívek. K velmi vtipně řešené, i když velmi závažné problematice patří série plakátů nazvaná „Les pro nás“, kde zvlášť působí ruční písmo – autorkou je polská designérka Iga Nawara. Na výstavě je také zastoupena knižní ilustrace, například Darjan Hardi ilustroval knihu Milorada Paviće. Zajímavá je také v podstatě autorská kniha Karolíny Pucholtové, která vidí poněkud jinýma očima než tradičně: „Kladno, to je to město!“.

Bohužel současná výstava seznamuje jen těch několik málo návštěvníků s minimem prací současné mladé domácí i zahraniční designerské generace. Můžeme si jen přát, aby si příští výstava mladých designérů zasloužila poněkud významnější prezentaci. Snad si Česká spořitelna uvědomí, jakým způsobem se prezentují umělecká díla a výsledky významných soutěží, a poskytne v rámci své úžasné neorenesanční budovy v pražské Rytířské ulici poněkud významnější koutek.

Výstava potrvá do 15. února.

Z řady uvedených jmen podílejících se na koncepci a realizaci výstavy uvádíme tato jména: Lenka Žižková, Duňa Panenková, Květa Čulejová, a další.

Katalog výstavy je zde:

Další odkazy: https://www.studentskydesign.cz/cs-cz/, www.designcabinet.cz

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.