Vláda ČR zrušila územní ochranu trasy kanálu D-O-L

Komentář Jana Zemana dělá tečku za projektem dopravního kanálu Dunaj-Odra-Labe.

Z médií se dozvídáme, že vláda ČR na svém zasedání 8. února 2023 zrušila územní ochranu kanálu Dunaj-Odra-Labe (D-O-L). Četná obce a města při jeho uvažované trase rozhodnutí vítají, protože i územní ochrana trasy kanálu vážně ztěžovala jejich rozvoj, také zde byla hrozba těžkého narušení životního prostředí jeho případnou výstavbou.

Kanál D-O-L byl v dávné historii dopravně-ekonomicky smysluplný. Prioritou se ale za Marie Terezie (1740-80) staly tzv. slezské války s loupeživým Pruskem, které uchvátilo Slezsko a podařilo se mu je ubránit. Rivalita Rakousko versus Prusko pokračovala. Ve 40. letech 19. století v trase možného kanálu DO-L vyrostly první parní železnice, které kanál učinily dopravně nekonkurenceschopný nejprve v osobní dopravě a časem i v dopravě nákladní. Holt čas jsou za kapitalismu peníze, resp. říční doprava není s to železniční (podobně silniční a letecké) dopravě konkurovat rychlostí, což je u většiny přepravovaných komodit rozhodující. Navíc rozdíl v nákladech se časem snižoval, resp. i ekonomická výhodnost přepravy po vodě se s výjimkou přepravy paliv, surovin, potravin a podobných položek, kde rychlost není určující, přestávala být zásadní.

Přesto u nás vznikly dva smrtelně vážně míněné projekty výstavby kanálu D-O-L. Hlavním prosazovatelem prvního byl kontroverzní podnikatel Jan Antonín Baťa, hlavním prosazovatelem druhého byl špičkový předseda JZD Agrokombinát Slušovice František Čuba. Oba nějak přehlídli, že čas říční dopravy se v Evropě s výjimkou největších řek naplňoval a kanál postrádá dopravní smysl, o katastrofálních ekologických dopadech jeho případné výstavby a provozu nemluvě.

Za kanál i po roce 1991 dál bojovala česká rejdařská lobby, nechvalně známá svou až neuvěřitelnou nekompetentností. Při ignorování objektivních podmínek se spolu s vládou Václava Klause (privatizace námořní plavby podvodníkovi Viktoru Koženému) stala spoluhrobařem vnitrozemské vodní dopravy. Ke své škodě jí uvěřil i prezident ČR Miloš Zeman.

Posledním pokusem protlačit kanál D-O-L byla podivná studie o asi 3 000 stranách, napsaná v roce 2018 na objednávku ministerstva dopravy ČR. Tato studie by se měla přednášet jako případ odstrašujících metodologických a metodických nesrovnalostí při posuzování projektů staveb dopravní infrastruktury. Jinak šlo o vyhozené peníze. Ano, jen příprava a prosazování projektu kanál D-O-L stáli v úhrnu asi miliardu korun, nelze opomenout ani množství konfliktů ve společnosti.

Nyní byla územní ochrana trasy kanálu D-O-L zrušena a s ní i vážný limit a také vážné ohrožení rozvoje mnoha obcí a měst při uvažované trase kanálu.

Ilustrační foto: Jaroslav Kubec, CC BY 3.0, via Wikimedia Commons

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.